Geen woorden maar daden bij keuze rundvlees

16-02 | |
Heijdra
Anita Heijdra Vleesveehouder
Omdat de afzet van rundvlees vaak via retailers gaat, is daar juist een uniform en kloppend verhaal nodig. - Foto: Herbert Wiggerman
Omdat de afzet van rundvlees vaak via retailers gaat, is daar juist een uniform en kloppend verhaal nodig. - Foto: Herbert Wiggerman

De opbrengstprijs van het slachtvee blijft maar stijgen en stijgen, terwijl de prijzen van varkens tot een zorgwekkend dieptepunt zijn gedaald. Het verschil tussen een kilo geslacht karkasgewicht rund en varken is nog nooit zo groot geweest.

Zowel de prijs van koeien en stieren van typische vleesrassen als de prijs voor melkkoeien per kilo geslacht karkasgewicht zijn historisch hoog. De oorzaken zijn divers en de extra opbrengst zorgt niet direct voor een beter verdienmodel van alle schakels in de rundvleesketen. Bovendien is er een grens aan de mate waarin de hogere rundvleesprijzen aan de consument kunnen worden doorberekend. Vooral als de prijsverhoging, zoals nu het geval is, nog steeds door blijft stijgen.

Explosief gestegen kosten

Een groot gedeelte van de meerwaarde in opbrengst van de geslachte koe zal door de veehouders moeten worden uitgegeven aan de hogere aankoopprijs van nieuw vee, hetzij om af te mesten, hetzij om te melken. Daarnaast zorgen de explosief gestegen kosten voor het voer, de diesel, kunstmest, plastic en daardoor de loonwerkkosten straks voor een rechtstreekse kostprijsverhoging. En die is flink! Jezelf rijk rekenen heeft dus geen zin.

Voor vleesveehouders is het een uitdaging om jezelf met je product te kunnen onderscheiden. De uitdaging daarbij is om een collega die het anders doet, daarbij niet af te vallen. Shaming hebben we in de agrarische sector al genoeg. De makkelijkste manier om je te profileren is als je kleinschalig bent (en blijft) en de consument bij wijze van spreken je stal binnen lokt. Het is de strategie die ook de voorzitter van de vakgroep promoot.

Uniform en kloppend verhaal nodig bij afzet rundvlees

Ondertussen zijn professionele vleesveehouders gebaat bij continuïteit en massa. Doordat de afzet vaak via retailers plaatsvindt, is daarvoor juist een uniform en kloppend verhaal nodig. Dit lijkt met elkaar in tegenspraak, maar dat hoeft niet. Dat bewijzen De Boerinnen, een gedreven groep vrouwen met vleesveehouderijen. Met veel passie vertellen zij het verhaal vanaf hun erven. Supermarkten waar het vlees van hun mooie dieren terechtkomt, mogen in hun handen knijpen met deze krachtige en positieve promotie.

Alle retailers die uitdragen dat zij bewust en overtuigd kiezen voor Nederlands rundvlees, zullen de daad bij het woord moeten gaan voegen. Een duurzame samenwerking is namelijk alleen mogelijk als de veehouder ook een goede boterham verdient. Op deze boterham hoort dan ook een dikke laag echter roomboter en een heerlijke plak Nederlandse kaas.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken



Beheer