Doorgaan naar artikel

Gehannes met scores vleesvervangers

Vegaburgers bevatten weliswaar minder zout en verzadigd vet dan rundvleesburgers, maar nog steeds te veel.

vleesvervangers consumentenbond premium

Vier op de 75 vega(n)burgers scoren een voldoende in het onderzoek van de Consumentenbond. Foto: Canva

Vooropgesteld, vega(n)burgers zijn duurzamer en gezonder dan burgers van rundvlees, zegt de Consumentenbond.

Maar daarmee is wel zo’n beetje alles gezegd. Slechts 4 van de 75 vega(n)burgers in Nederlandse winkels zijn gezond en een volwaardig alternatief voor vlees.

Vegaburgers bevatten weliswaar minder zout en verzadigd vet dan rundvleesburgers, maar nog steeds te veel. De Consumentenbond volgt de criteria van het Voedingscentrum: 1,13 gram zout en 2,5 gram verzadigd vet per 100 gram. Vlees en dierlijke producten bevatten eiwit, ijzer, vitamine B12. Een volwaardige vervanger bevat ook deze ingrediënten. Voor ijzer 0,8 milligram, B12 0,24 milligram.

De Consumentenbond beveelt slechts 27 burgers aan

Vier op de 75 vega(n)burgers scoren een voldoende. Nog eens zes doen het goed op eiwitgehalte (minimaal 20%). Twee derde van het aanbod bevat te veel zout en/of verzadigd vet. De Consumentenbond beveelt slechts 27 burgers aan.

Voor veganisten is het echt uitkijken. IJzer en eiwitten zitten nog wel in groenten, bonen, granen en noten. Voor B12 ben je overgeleverd aan dierlijke producten. In vegaburgers moeten deze worden toegevoegd. Hierdoor wordt het keurmerk biologisch onhaalbaar. Deze producten mogen niet worden verrijkt.

Botsen met Nutri-Score

Het onderzoek van de Consumentenbond botst ook met de Nutri-Score. Het logo moet consumenten helpen makkelijker voor gezondere voeding te kiezen. Echter, volgens de Nutri-Score-discipline mag een producent ‘salderen’. Een hoog cijfer op eiwit kan de dikke onvoldoende op zout wegstrepen. Zoals bij een rapport op de middelbare school. Het kan dus zijn dat op het etiket een donkergroene A prijkt, terwijl deze vegaburger in de ranking van de Consumentenbond als ongezond wordt weggezet. Voor marketeers een geweldige vluchtroute, voor consumenten blijft het hannesen.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin