Gemiddeld 5,4 dagen per week vlees of vis op het menu

29-10 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Nederlanders hebben gemiddeld 5,4 dagen per week vlees of vis op het menu.

Dat bestaat 4,6 dagen uit vlees en 0,8 dagen gemiddeld uit vis. Op 1,3 dagen is het menu vegetarisch en veganistisch eten staat gemiddeld 0,3 dagen op het menu. Dat blijkt uit de Vegamonitor, een jaarlijks onderzoek van Stichting Natuur en Milieu naar het eetgedrag van Nederlanders. Het onderzoek is gebaseerd op 1.000 ingevulde online vragenlijsten.

Cijfers onveranderd

De cijfers zijn volgens Natuur & Milieu al jaren nagenoeg onveranderd. Volgens Dorien Ackerman, directeur campagnes bij Natuur & Milieu laat het onderzoek zien dat het doorbreken van gewoontes ontzettend moeilijk is: “Ondanks campagnes en de hoeveelheid goede vleesvervangers zijn Nederlanders niet of nauwelijks minder vlees gaan eten. Het is nu aan de supermarkten en overheid om te zorgen dat er niet meer gestunt wordt met vlees en dat vlees een echte prijs, inclusief milieuschade, krijgt. Dat zijn voor nu de belangrijke stappen.”

‘Hardnekkige gewoonte’

Natuur & Milieu kwalificeert vlees eten als een ‘hardnekkige gewoonte’. Uit het onderzoek komt volgens N&M een beeld naar voren van een deel van de Nederlanders die het moeilijk vindt om te veranderen, maar er positief tegenover staat en een deel die er nog helemaal niet bij stil staat en ook geen intentie heeft het eetpatroon aan te passen. De meesten (85%) zijn vanuit vroeger gewend om thuis altijd al vlees of vis te eten of eten dit geregeld met de eigen familie (71%) of met vrienden (64%). Meer dan de helft (54%) geeft aan vlees of vis te eten, omdat degene die de maaltijd bereid vlees of vis gebruikt.

Rol voor supermarkten en overheid

N&M ziet een belangrijke rol voor de retail en overheid. Supermarkten zijn (mede) verantwoordelijk om de consument te helpen minder vlees te eten, vindt bijna een derde van de respondenten. Ruim een derde geeft aan vegetarische producten te gaan kopen wanneer ze vlees- en visvervangers in de supermarkt mogen proeven of als deze met korting worden aangeboden.

Minder reclame voor en stunten met vlees

Voor een omslag naar een meer plantaardig en minder dierlijk dieet, moet volgens Natuur & Milieu meer gebeuren. Supermarkten zouden een duidelijk inzicht moeten geven in de verhouding tussen plantaardige en dierlijke producten in het schap. Dit biedt de mogelijkheid om bij te houden of dit verandert stelt N&M. Daarnaast pleit de organisatie voor minder reclame voor vlees.

De overheid zou beleid moeten ontwikkelen dat duurzaam voedsel goedkoper maakt en vlees duurder. De overheid zou regels moeten opstellen die de promotie van vlees aan banden legt. Door dit te doen, is stunten met vlees niet meer mogelijk, aldus Natuur & Milieu.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Esselink
Wim Esselink Redacteur



Beheer