Doorgaan naar artikel

Gepersonaliseerde voeding biedt leveranciers kansen

'Eten wat je nodig hebt' is in opkomst en biedt de voedingsindustrie kansen.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Food & Health
gepersonaliseerde voeding premium

De btw op groente en fruit verdwijnt. Het is een goede stap om gezonder eten aantrekkelijker te maken. - Foto: Canva

Dé opkomende trend in gezondheid is gepersonaliseerde voeding: eten wat je nodig hebt. Voor een leverancier van voedingsmiddelen is dat een heel mooie kans waar je op in kunt spelen. Netwerken is de sleutel voor succes.

Dat mensen gezonder gaan eten is een gedeeld doel van overheden, gezondheidszorg en individuen. Welvaartsziekten moeten het hoofd worden geboden, anders kan de zorg dat op den duur niet meer aan. Ongezond levende mensen zijn simpelweg te duur. Een positief stimulerende voedselomgeving is een belangrijk kader om dit aan te pakken, maar nog onvoldoende gerealiseerd. Hieraan wordt gewerkt in het komend jaar.

Politiek pakt handschoen op

De politiek pakt de handschoen op en wil dat gezonde producten worden gepromoot in plaats van ongezonde. Dat is een wat moeilijkere weg, want mensen hebben een voorkeur voor vet, zout en zoet. Vitamines, anti-oxidanten en volkoren klinken minder bevredigend. De verleidingen van ongezonde producten zijn zo groot, dat het bijna onmogelijk is om het goede te doen. Het systeem moet veranderen om dit te doorbreken, om consumentengedrag te veranderen. Alle schakels in de keten hebben hierbij een eigen verantwoordelijkheid.

De basis van een gezond voedingspatroon zijn producten die koolhydraten, eiwitten en onverzadigde vetten leveren en tevens mineralen en vitamines bevatten. Groente en fruit zijn hiervoor belangrijke voedingsmiddelen die consumenten in Nederland nog te weinig eten. Voor de voedingsmiddelenindustrie ligt er een belangrijke taak om dit aantrekkelijker te maken.

Gezonde voeding goedkoper maken

Het politieke voornemen om btw op groente en fruit af te schaffen, dat is opgenomen in het coalitieakkoord, is al een zeer positief signaal. Geld is voor de meesten een belangrijke prikkel om iets wel of niet te kopen. Ongezonde voeding is vaak makkelijk en goedkoop. Gezonde voeding goedkoper maken, is dus een manier om die serieuzer te laten concurreren met ongezonde keuzes in de supermarkt. Groente en fruit hebben vaak echter wel een bewerking nodig voor we ze kunnen eten. Daarbij kunnen consumenten wat beter op weg worden geholpen. Er zijn allerlei concepten voor te bedenken.

Gepersonaliseerde voeding: eten op maat

Een hulpmiddel dat in opmars is voor een gezonder eetpatroon, is gepersonaliseerde voeding. Eten op maat. Uitgangspunt hiervoor is: wat wenst de consument, wat heeft hij of zij nodig? Verschillende bedrijven ontwikkelen meetmethodes hiervoor, zoals de startup InnerBuddies op Brightlands Campus Greenport Venlo die op basis van poepsamples voedingsadviezen gaat geven.

Via software krijgt de consument informatie tot zich over wat hij of zij aan voedingsmiddelen nodig heeft om doelen te behalen. Voeding kan een manier van leven ondersteunen (om sportprestaties te bevorderen, bijvoorbeeld) of werken als medicijn, aangezien voeding bepaalde ziekten en kwalen kan voorkomen en (helpen) genezen. De klant krijgt een dieet op maat voorgeschoteld, eventueel met boodschappenbriefje. Een volgende stap is dat die boodschappen worden thuisbezorgd. Dat zit eraan te komen, de techniek is er en de logistieke mogelijkheden ook.

FoodvalleyNL-platform

Er zijn platforms in ontwikkeling waarop dit allemaal samenkomt. FoodvalleyNL is een belangrijke speler hierin. Grote partijen uit het onderwijs, onderzoek en de voedingsmiddelenindustrie zijn hieraan verbonden. In 2021 formuleerden en onderschreven zij een Personalised nutrition position paper, het formele startsein van het FoodvalleyNL-platform.

Gepersonaliseerde voeding gaat langzaam uitrollen naar de massa

In 2022 gaan we de ontwikkeling van de trend gepersonaliseerde voeding duidelijk zien. Waar het nu een middel voor een selecte groep is, zal het langzaamaan uitrollen naar de massa. Dat gaat in stapjes, want mensen gooien niet ineens hun voedingspatroon en aankoopgedrag om.

Wat zit erin voor producent

Wat kun je daarmee als producent van voedingsmiddelen? Zoals eigenlijk altijd: leveren waar vraag naar is of waarvoor vraag kan worden gecreëerd. Maar dan wel met gezondheid als eerste prioriteit. Bied producten aan die interessant zijn in de diëten op maat, die uit die voedingsadviezen rollen. Dat kan veel kanten op gaan, want iedere consument is anders. En ook belangrijk: verover een plek in het netwerk van gepersonaliseerde voeding. Dit is het moment. Als je in die ketens zit, kun je bouwen.

Op groente en fruit gebaseerde producten vinden steeds meer hun weg naar het supermarktschap. Want gezonde voeding moet wel makkelijk zijn. Pasta van linzen, bijvoorbeeld. Gegrilde groenten waar je zo een salade mee kunt maken. Groentecrackers. Groenteconcepten zoals paarse broccoli. De mogelijkheden zijn legio.

Niet volstoppen met suiker en vet

Maar maak niet de fout door die producten vol te stoppen met zout, vet en suiker. Daar is een deel van de vleesvervangers ook mee door de mand gevallen. Consumenten zijn zich steeds bewuster van ingrediënten in bewerkte producten en lezen etiketten. Voedselkeuzelogo Nutri-Score wordt Europabreed ingevoerd in 2022. Daarmee zouden producten die ongezond zijn, negatief moeten opvallen. Gezonde producten krijgen zo een beloning met een Nutri-Score A (groen) en zijn op die manier voor de consument aantrekkelijker om te kopen. Daarmee verdienen zulke producten ook een plek in de trend gepersonaliseerde voeding. Al met al een ontwikkeling die alleen maar winnaars kent.

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin