Doorgaan naar artikel

Gezonde Olympische Winterspelen

Foodproducenten grijpen de Olympische Spelen aan om gezonde voeding en levensstijl te promoten.

Thomas Krol van TeamNL tijdens een trainingswedstrijd op de olympische baan in Beijing. - Foto: ANP premium

Thomas Krol van TeamNL tijdens een trainingswedstrijd op de olympische baan in Beijing. - Foto: ANP

De Olympische Winterspelen in China zijn door foodproducenten en -leveranciers aangegrepen om gezonde voeding en levensstijl te promoten.

Grote namen als FrieslandCampina en Jumbo zetten vol in op de combinatie van gezondheid en sport.

Gezondheid als verdienmodel, is dat overtuigend? Je kunt er schamper over doen. Al te vaak steunen reclamecampagnes voor meer of minder bewezen gezonde voedingsmiddelen immers op flinterdun bewijs en holle frases. Mierzoete sportdrankjes horen bij de grootste dikmakers – gevolg van een verkeerde koppeling tussen sportief imago en overconsumptie.

Maar het kan ook anders. De initiatieven die onder meer de bovengenoemde merken lanceren bij deze Spelen zijn wel degelijk gedragen door uitgebreide research. Ze lijken niet uitsluitend gericht op verkoop van zo veel mogelijk voedingsmiddelen, maar vooral ook op bevordering van een gezonde lifestyle en bewustwording bij consumenten.

Daar is inderdaad heel wat winst te halen.

Onwetendheid

Te veel mensen zijn onwetend over wat goed voor hen is. Als ze dat van huis uit of vanuit hun sociale omgeving niet meekrijgen, laat hun belangrijkste verstrekker van voeding – de supermarkt – hen dan maar een handje helpen met bijvoorbeeld een speciale app. Elke opwekking tot gezond eten én leven is welkom, gezien de steeds toenemende problemen met obesitas en welvaartsziektes.

Nu maar hopen dat het ook echt gezonde Spelen worden, niet overschaduwd door corona of geopolitieke spanningen.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin