Gorillas zoekt onderscheid met huismerk

08-06 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: ANP
Foto: ANP

In stadscentra is het rond spitsuur uitkijken geblazen.

Fietskoerier Thuisbezorgd.nl, boodschappenservices Albert Heijn, Jumbo of Plus, Picnic en flitsbezorgers Gorillas, Flink, Getir of Zapp doorkruisen het wegennet op weg naar de klant. Het wordt nog drukker. Het aantal bezorgdiensten neemt in snel tempo toe.

Aanbod en prijsstelling gelijk

Eigenlijk verschillen de aanbieders in de relatief jongste tak van flitsbezorgers onderling nauwelijks. Voor allen geldt dat de koerier binnen 10 minuten op de deurbel drukt. Ook het aanbod en de prijsstelling is nagenoeg gelijk. De bezorgkosten bedragen overal € 1,80. Voor sommige geldt een minimum bestelbedrag, voor andere geen.

Voor flitsbezorgers geldt, net als voor de boodschappenservicediensten, dat het eigenlijk niet uit kan. En toch stappen investeerders in de bedrijven, uit angst de boot te missen. Zo nam Jumbo onlangs een aandeel in Gorillas. Albert Heijn laat boodschappen via Thuisbezorgd.nl bezorgen.

Het is een sterke zet, op voorwaarde dat deze producten ook onderscheidend zijn

Opmerkelijk nu is de stap van Gorillas om een eigen huismerk te introduceren. Vanaf deze week telt dit assortiment vijftig producten uit de elf meest verkochte categorieën. Oprichter Kagan Sümer wil ‘nieuwe omzetstromen ontwikkelen’. Het is een sterke zet, op voorwaarde dat deze producten ook onderscheidend zijn. Het zou klanten kunnen binden. De gemakzuchtige consument prikt anders snel door dit marketingballonnetje heen.



Beheer