Doorgaan naar artikel

Green Deal voor stimuleren teelt vlinderbloemigen

56 partijen uit de Nederlandse voedselketen scharen zich achter de Green Deal Eiwitrijke Gewassen.

Minister Henk Staghouwer ondertekent de Green Deal Eiwitrijke Gewassen die de naam Bean Deal kreeg. premium

Minister Henk Staghouwer ondertekent de Green Deal Eiwitrijke Gewassen die de naam Bean Deal kreeg. Foto: Foodvalley

56 partijen uit de Nederlandse voedselketen scharen zich achter de Green Deal Eiwitrijke Gewassen.

Op de Floriade ondertekenden donderdag organisaties als Unilever, Cosun, Agrifirm, BO Akkerbouw, Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland en Limagrain de zogenoemde Bean Deal. De deal moet de teelt van vlinderbloemigen in Nederland naar een hoger plan tillen, net als de verwerking, afzet en consumptie ervan. Belangrijk aspect is het verdienmodel van de boer. De Green Deal is onderdeel van de Nationale Eiwitstrategie die in 2020 door het Ministerie van Landbouw, Voedsel en Natuurkwaliteit werd gelanceerd. Minister Henk Staghouwer was een van de ondertekenaars.

Ik ben heel enthousiast over de Green Deal en wil alles inzetten om dit te laten vliegen

Minister Staghouwer benadrukte dat de teelt van vlinderbloemigen aantrekkelijker moet worden voor boeren. “Het verdienmodel moet beter, en dat lukt alleen met de hele keten.” Hij wil kijken hoe knelpunten in wetten en regels kunnen worden weggenomen en ook naar hoe subsidies boeren zouden kunnen helpen. “De Green Deal is de start van een proces om de agrarische sector te laten profiteren van een verandering in het voedselpatroon. Dit is het moment om het te gaan aanjagen en de boer tools te gaan geven om de teelt op de kunnen schalen. Ik ben heel enthousiast over de Green Deal en wil alles inzetten om dit te laten vliegen.”

Supermarkten ontbreken op de lijst van deelnemende partijen. Alleen Udea, moederbedrijf van de biologische supermarktketen Ekoplaza is ondertekenaar. Dat steekt de op de bijeenkomst aanwezige boeren. Volgens hen ligt er juist daar een belangrijke rol in de promotie en verkoop van Nederlandse eiwitten. “Gooi dit niet alleen bij ons over de schutting, dit moet iets zijn van álle ketenpartijen”, was dan ook een van de verzoeken van de boeren aan de minister. Volgens hen komen ze nu met de teelt vaak niet uit de kosten, maar is het enthousiasme wel aanwezig. “Maar we houden het geen jaren vol als we jaren geld moeten bijleggen.”

Belangrijke rol ligt bij bedrijven, niet bij consument

Onder de Green Deal vallen 43 toegezegde inspanningen van partijen, veelal keteninitiatieven. Een voorbeeld is de inzet van onder andere Udea, Hutten, Agrifirm, Herba, ME-AT, ZLTO en CZAV met Nederlandse telers op lange termijn afspraken en lokale ketens. Drees van den Bosch, CEO van cateringbedrijf Hutten Catering noemde tijdens de bijeenkomst het doel om binnen twee jaar 45.000 kilo peulvruchten af te nemen van Nederlandse telers. Dat staat gelijk aan ongeveer 9 hectare. Volgens hem ligt er een belangrijke rol bij de bedrijven, onder andere de cateringbedrijven, die het product aan consumenten verkopen om hen zo ver te krijgen meer peulvruchten van Nederlandse bodem te eten: “We moeten de verantwoordelijkheid niet bij de consument neerleggen, want dan gaat het niet snel genoeg. Je moet ze andere keuzes geven en het juiste product aanbieden.”

Deal looptijd van drie jaar

De Green Deal heeft een looptijd van drie jaar. Een concreet doel wat betreft hectares hangt er niet aan vast, zoals wel het geval was bij de Green Deal Nederlandse Soja (10.000 hectare). Uit berekeningen blijkt dat de eiwit(grondstof)behoefte zich in 2030 terugvertaalt naar ongeveer 20.000 hectare. De partijen in de Green Deal hebben ‘de wens om een zo groot mogelijk deel van dit areaal, alsook de verwerking ervan, binnen de Nederlandse grenzen te realiseren’.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin