Doorgaan naar artikel

Greenyard voert winst op met ruim 1.400%

De nettowinst van Greenyard ging omhoog van € 1,2 miljoen naar € 16,9 miljoen.

Nederlands distributiecentrum van Greenyard in Waddinxveen. - Foto: ANP premium

Nederlands distributiecentrum van Greenyard in Waddinxveen. - Foto: ANP

De nettowinst van Greenyard ging omhoog van € 1,2 miljoen naar € 16,9 miljoen.

Groente- en fruithandelsbedrijf Greenyard voerde de winst in gebroken boekjaar 2021-’22 op met ruim 1.400%. De nettowinst ging omhoog van € 1,2 miljoen een jaar eerder naar € 16,9 miljoen.

Omzet 1,4% gestegen

De winst steeg bij een ongeveer gelijk gebleven omzet. De omzet groeide met 1,4% op vergelijkbare basis tot € 4,36 miljard. De aangepaste ebitda (resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen) steeg met 6,1% tot € 165,5 miljoen. Dat blijkt uit de cijfers die het Belgische bedrijf, dat onder andere levert aan Albert Heijn en eigenaar is van Bakker Barendrecht in Nederland, woensdag publiceerde.

Lagere financieringslasten

Dat het nettoresultaat hoger uitvalt, is onder andere het gevolg van lagere financieringslasten (-€ 12,7 miljoen) door daling van de rentes door herfinanciering en minder schulden. De netto financiële schuld daalde, exclusief leasingschuld, met ruim € 36 miljoen. De schuldratio daalde dan ook van 2,9 naar 2,4, waardoor die weer binnen de doelstelling van 2 tot 2,5 kwam die het bedrijf had gesteld.

De omzet nam volgens het handelsbedrijf met name toe door goede verkopen in de geïntegreerde klantrelaties en een goede productmix.

Greenyard overweegt om de uitkering van dividend over het lopende boekjaar 2022-’23 te hervatten. De afgelopen jaren kregen aandeelhouders geen dividend in verband met een reorganisatie.

Nieuwe strategie Greenyard

Greenyard presenteerde vorig jaar een nieuwe strategie met de ambitie ‘het leven te verbeteren door middel van plantaardige voedingservaringen, het verbinden van een gezonde levensstijl en duurzame voedselwaardeketens’. Greenyard hoopt mee te liften op de trend van plantaardige voeding, onder andere door het huidige assortiment uit te bouwen.

Het bedrijf heeft nu ruim 1.000 puur plantaardige gemaksproducten in het aanbod. De groei zal met name organisch zijn, maar gerichte overnames of fusies zijn ook een mogelijkheid.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin