Groei in consumptie en export groente en fruit

12-01 | |
Foto: Albert Heijn
Foto: Albert Heijn

Zowel wat betreft consumptie als export van groente en fruit boekte Nederland goede resultaten in 2021. Dat schetst het GroentenFruit Huis in de analyse over het afgelopen kalenderjaar.

Nederland was in 2021 toonaangevend in de handel van verse groente en fruit, ondanks belemmerende factoren als de hoge transportkosten, het tekort aan zeecontainers, de brexit en de lockdowns. Gezonde voeding staat volop in de belangstelling en dat merken de groente- en fruitketens.

Verkoop verse groente en fruit aan buitenland

De verkoop van verse groente en fruit aan het buitenland steeg met 1% naar € 13,1 miljard. De exportwaarde van vers fruit viel even hoog uit als in 2020, terwijl die van verse groente met 2% toenam. Het totaal aantal kilo’s aan verse groente en fruit dat over de grens is verkocht, daalde licht (-1%).

Consumptie van groente en fruit

De Nederlandse consumptie van groente en fruit nam in het tweede coronajaar met 3% toe. Gezond eten staat onverminderd in de belangstelling en groente en fruit spelen daarbij een hoofdrol. Huishoudens kochten in het afgelopen jaar 3% meer groente en fruit voor hun maaltijden thuis. Ook de consumptie buitenshuis viel met 2% wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen uiteraard wel ver achter op het niveau van voor de pandemie.

Meer vraag naar groente en fruit

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander, ziet het GroentenFruit Huis. Hierdoor is de vraag naar verse groente en fruit groter. In 2020 nam de consumptie al met 4% toe, omdat consumenten thuis meer aan de slag gingen met groente en fruit. Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2% meer groente en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40% minder. De verschillen tussen bedrijven in de out-of-homemarkt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groente en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020.

Vers gesneden groente

Dat Nederlanders houden van gemak, blijkt uit het feit dat vers gesneden groente bijna 40% uitmaakt van de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groente. Ook is steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden met de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. In het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe gerechten bij gekomen. Dat wordt door de Nederlandse consument omarmd; het aantal kopers nam met 7% toe. De verkoop groeide met 13% naar ruim 24 miljoen kilo. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Lokaal en biologisch

Steeds meer groente en fruit worden online geshopt, met een plus van 40% in 2021. Lokale winkels (goed voor 2% van de verkopen) zagen ook meer aanloop: in 2021 is 20% meer groente en fruit gekocht in een kleine winkel, kraam of automaat bij de producent. Ook biologisch geteelde groente en fruit belanden vaker in de boodschappenkar: Nederlanders kochten 11% meer biologisch geteelde groente en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch op 4% komt. Vooral groente doet het goed.

Export

Wat de export betreft gaan de meeste groente en fruit naar onze buurlanden; 95% blijft in Europa. Duitsland (€ 4,9 miljard) is de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door België (€ 1,2 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (€ 1,1 miljard). België trok in 2021 harder aan de exportkar (+7%), de Britten juist minder (-12%) dan het jaar ervoor. De daling komt doordat Nederland terrein verliest als handelspartner van wederuitvoer, vanwege de importheffingen op producten uit derde landen. De normale groente- en fruitexport naar Engeland blijft stabiel. Het gaat hierbij om in Nederland geteelde tomaat, paprika, komkommer, aardbei en ui.

Vos
Petra Vos Redacteur



Beheer