Doorgaan naar artikel

Groei omzet in duurzame keurmerken

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Varkensvlees met éen-ster keurmerk Beter Leven. - Foto: Roel Dijkstra

Varkensvlees met éen-ster keurmerk Beter Leven. - Foto: Roel Dijkstra

De verkoop van duurzame producten binnen supermarkten zet duidelijk door, ondanks de coronacrisis.

De groei is met name te danken aan het grotere aanbod van duurzame producten in supermarkten. Steeds vaker is er naast een gangbare variant, ook een variant met keurmerk verkrijgbaar, meldt onderzoeksbureau IRI. Soms kiezen supermarkten er zelfs voor om uitsluitend bijvoorbeeld vlees met een Beter-Leven sticker te verkopen. Supermarkt Plus verkoopt bijvoorbeeld alleen vrije uitloopeieren. Van varkensvlees verkopen supermarkten inmiddels allemaal de duurzame één-ster-variant van Beter Leven.

Omzetstijging met 15%

De IRI keek voor het onderzoek naar de omzet van vlees, vis, zuivel, koffie, thee, cacao, vleeswaren, eieren, aardappelen, groente en fruit, met de keurmerken Fair Trade, UTZ, PlanetProof en Rainforest.

Supermarkten zagen hun omzetten in de eerste helft van 2020 met bijna 10% stijgen. Een direct gevolg van de coronamaatregelen, waarbij de cafés en restaurants enkele maanden hun deuren moesten sluiten. De omzet van producten met een duurzaam keurmerk steeg met 15%, dus nog harder dan de markt, aldus IRI. Volgens een woordvoerder van het bureau is Nederland ‘uniek’ wat betreft het grote aanbod van duurzame producten. “Alle supermarkten zijn met duurzaamheid bezig waardoor de consument veel meer keus heeft en de productprocessen verbeteren.”

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin