Groei vertraagt bij bezorger Deliveroo

18-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Britse bezorgdienst Deliveroo heeft in het tweede kwartaal een transactiewaarde geboekt van € 4,2 miljard. Dat was 2% meer dan een jaar eerder, terwijl de groei in het voorafgaande kwartaal nog 12% was. Deliveroo wijt die groeivertraging aan ‘de toenemende tegenwind die de consument ondervindt’.

In het VK en Ierland werd nog 4% groei van het gemiddelde bestelbedrag gerealiseerd, elders in de wereld liep die toename terug naar net 1%. Het aantal bestellingen nam over de hele linie nog met 3% toe. Dat de groei in het bestelbedrag minder was, komt volgens het bedrijf doordat er vorig jaar nog beperkte lockdowns, tijdens welke klanten vaak meer bestelden dan nu het geval is.

Verwachtingen terugdraaien

Op grond van die mindere resultaten draait Deliveroo de verwachtingen voor heel 2022 terug. De groei in transactiewaarde schat het nu in op 4 tot 12%, waar het eerder uitging van tussen de 15 en 25%. “De balans blijft sterk. Het management heeft vertrouwen in de capaciteit van het bedrijf om zich financieel aan te passen aan een snel veranderende macro-economische omgeving door verbeteringen van de brutomarge, meer efficiënte marketingbestedingen en een strikte kostencontrole.”

Deliveroo werkt met 160.000 horecapartners en 13.000 winkelbedrijven in elf landen, waaronder Nederland. Het bedrijf stopte eerder met de activiteiten in Spanje nadat een rechter daar besliste dat het de rijders in vaste dienst moest nemen. In ons land werkt Deliveroo wat winkeliers betreft onder meer samen met Albert Heijn en Spar voor de ‘flitsbezorging’.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer