Groentegoed wil hét broodbeleg van de toekomst bieden

18-11 | |
Albert van der Veen en Jeroen Schuurman willen met hun startup Groentegoed consumenten helpen om op een gemakkelijke manier meer groente te eten. - Foto: Saskia van Osnabrugge
Albert van der Veen en Jeroen Schuurman willen met hun startup Groentegoed consumenten helpen om op een gemakkelijke manier meer groente te eten. - Foto: Saskia van Osnabrugge

Start-up Groentegoed wil consumenten helpen om op een gemakkelijke manier meer groente te eten. Daarom ontwikkelen initiatiefnemers Albert van der Veen en Jeroen Schuurman volgens eigen zeggen discussieloos, gezond broodbeleg op basis van groente met verrassende smaken. Zelf spreken ze over het nieuwe beleggen. “We willen het broodje gezond van de toekomst bieden.”

Albert van der Veen heeft twaalf jaar bij Albert Heijn diverse commerciële functies vervuld. Daarna heeft hij zijn baan opgezegd en is hij interim werk gaan doen in de non-food, zoals bij Transavia, Kijkshop en Gamma. “Toevallig ontmoette ik vier jaar geleden chef-kok Jeroen Schuurman tijdens een gezamenlijke opdracht”, blikt hij terug. De mannen raakten in gesprek over gezonde voeding. “We zijn allebei vader en hebben een voorliefde voor pure producten. Wat voor gezonds geven we onze kinderen mee op het bord?, vroegen we ons af. Tijdens de lunch gaat het vaak om broodbeleg, zoals smeerworst, smeerkaas et cetera. In onze ogen was daar op gezondheidsgebied nog een flinke verbetering mogelijk.”

Tijdens de lunch gaat het vaak om broodbeleg, zoals smeerworst, smeerkaas et cetera. In onze ogen is op gezondheidsgebied nog een flinke verbetering mogelijk

Deze visie hebben ze onderzocht. “We hebben mensen uit onze omgeving gevraagd hoe ze aankijken tegen gezonde voeding en het opvoeden van kinderen. Veel mensen blijken het lastig te vinden om de kinderen bij het avondeten voldoende 50 tot 300 gram groente te laten eten. Verder twijfelen ze over e-nummers en kijken ze regelmatig op het etiket of er niet teveel toevoegingen in een product zitten.”

Gezond beleg

Zodoende besloten de initiatiefnemers vier jaar geleden om samen gezonde en e-nummervrije voedselconcepten te ontwikkelen. Met als belangrijkste speerpunt: gezond beleg op brood. “Hiermee helpen we gezinnen om naast de avondmaaltijd ook op andere momenten van de dag meer groente te eten”, legt Van der Veen uit.

Schuurman heeft allerlei soorten beleg ontwikkeld, zowel spreads als plakken en strooisels. Daarbij kwamen de spreads als beste uit de bus. “In de horeca wilde Jeroen altijd mensen verrassen met nieuwe smaken en dat doen we ook met Groentegoed. Hij heeft allerlei smaakcombinaties gemaakt en daarvan hebben we er een aantal uitgekozen. Het belangrijkste criteria daarbij was dat het beleg lekker moet zijn voor jong en oud. ”

Tomaat American

De initiatiefnemers zorgen niet alleen voor het idee, maar werken het ook helemaal zelf uit. “We zetten kant-en-klare concepten in de markt”, legt Van der Veen uit. “Zo hebben we vier jaar geleden de Groentegoed Tomaat American ontwikkeld. Daarna hebben we diverse potentiële afnemers gesproken. Daar werd erg enthousiast op gereageerd op het nieuwe product.”

belegsoorten Groentegoed
Groentegoed heeft inmiddels meerdere belegsoorten in het assortiment opgenomen. Foto: Saskia van Osnabrugge

Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid. “Naast Tomaat American hebben we inmiddels allerlei andere producten ontwikkeld, zoals Kikkererwt Hennepzaad, Kikkererwt Naturel, Kikkererwt Paprika, Pompoen Roomkaas, Komkommer Groene kruiden, Zoete aardappel paprika Curry madras, Rode kool Rozijn en – onze nieuwste aanwinst choco- Choco Pastinaak.” Het innovatietraject wordt voornamelijk geleid door Jeroen. “Hij heeft een hele goede kijk op het combineren van goede smaken. Vervolgens testen wij zijn ideeën vaak uit in de kinderopvang.”

Hun producten bevatten zoveel mogelijk groenten. “Onze Pastinaak Chocopasta bevat 83,5% groente, de Zoete aardappel Curry madras 79%, onze Pompoen Roomkaas 49% en de Tomaat Americain 70%. Als je 50 gram beleg op je boterham smeert, dan krijg je dus ongeveer 35 gram groenten binnen. En naast broodbeleg kunnen de spreads ook worden gebruikt om te dippen. Zo ontstaan er nieuwe momenten om groente te eten.”

Geen toevoegingen

Groentegoed gebruikt in de producten geen toevoegingen zoals e-nummers, conserveringsmiddelen en suikers. “Behalve de suikers die in groente zitten”, legt Van der Veen uit. “Waar mogelijk gebruiken we B-keuze groente om voedselverspilling tegen te gaan. Helaas lukt dat nog niet bij alle producten, maar wel bij pastinaak, zoete aardappel en pompoen.”

Waar mogelijk gebruiken we B-keuze groente om voedselverspilling tegen te gaan

Ondanks dat er geen conserveringsmiddelen worden toegevoegd, heeft het beleg toch een goede houdbaarheid. “We maken gebruik van pascalisatie, waarmee we conserveren met behulp van waterdruk. Wij bereiden onze producten en vullen ze af. Daarna worden ze naar een ander bedrijf gebracht, waar ze onder een waterdruk tot 6.000 bar worden gepascaliseerd. Hierdoor worden de bacteriën en schimmels inactief, waardoor er een houdbaarheid van vijftig dagen ontstaat.” Van der Veen vervolgt: “Doordat we met verse producten werken en geen conserveringsmiddelen toepassen, hebben onze producten een betere smaak. Daardoor zijn onze producten bijvoorbeeld ook heel geschikt voor de horeca.”

Nieuwe productiekeuken

Dit jaar hebben de ondernemers een nieuwe productiekeuken ingericht in Lopik. “Daar zijn we per 1 mei met de productie gestart. We produceren nu twee dagen in de week, met genoeg ruimte om te groeien. Doordat we vrijwel alles met z’n tweeën doen, kunnen we snel schakelen.”

Inmiddels is de afzet flink gestegen. “Onze producten worden onder meer verkocht bij Crisp, Bidfood, Sligro, Gorillas, Landmarkt en Braspa. Ook wordt ons beleg door diverse kinderopvangorganisaties afgenomen.” Hij merkt duidelijk dat de vraag stijgt. “Steeds meer consumenten kijken op een andere manier naar broodbeleg. Kies je voor een chocopasta die bol staat van de suiker of voor een smaakvolle pasta op basis van pastinaak?”

Innovatie Top100

Groentegoed is met de Choco pastinaakspasta genomineerd voor de KVK innovatie Top 100. “We zijn superblij met onze nominatie. Het is ontzettend fijn om te zien dat onze producten worden gewaardeerd. En inmiddels werken we alweer aan een nieuwe smaak.” De toekomst zien Van der Veen en Schuurman heel gunstig tegemoet. “Nu onze nieuwe fabriek draait, zijn we druk bezig met het werven van nieuwe klanten. We willen graag nog bekender worden bij consumenten en bedrijven. Daarnaast willen we uitbreiden richting de horeca en de zorg. En natuurlijk blijven we nieuwe vormen van beleg ontwikkelen, zonder onnodige toevoegingen. Ook al gaat het economisch wat minder, we merken dat consumenten behoefte blijven houden aan gezond eten. Er zijn op dat gebied ontzettend veel kansen. Aan ons om de juiste keuzes te maken.”
Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur


Beheer