Grondstoffen drukken winst Groupe Bel

30-07-2021 | |
Productie van Bel Leerdammer kaas. - Foto: Misset
Productie van Bel Leerdammer kaas. - Foto: Misset

Het Franse kaas- en zuivelbedrijf Groupe Bel heeft de operationele winst in het eerste halfjaar met 38% zien dalen naar € 109 miljoen.

Bel wijt dat aan de sterke stijging van de grondstoffenprijzen in combinatie met ongunstige valutaschommelingen. De omzet daalde met 2,7% naar € 1,7 miljard, maar kwam op vergelijkbare basis 0,7% hoger uit.

Plantaardig segment

De verkopen zijn na een slecht eerste kwartaal wegens corona in de volgende drie maanden weer sterk aangetrokken. Dat geldt met name voor de fruittoetjes van MOM die 5,5% omzetgroei vertoonden ‘wat past in de strategie van Bel om marktleider te worden bij gezond snacking’. “Die groeihefbomen vormen de sleutel om een duurzame toekomst op te bouwen en zullen onze prestaties in het lopende halfjaar ook blijven ondersteunen”, zegt topman Antoine Fiévet.

In het eerste halfjaar heeft Groupe Bel zijn eerste internationale merk voor plantaardige producten Nurish gelanceerd. “Dat past perfect bij de talrijke acties om het plantaardige segment uit te breiden en bij de strategische partnerschappen met start-ups of pioniersbedrijven in die branche. Bel bevestigt haar ambitie om plantaardige voeding voor iedereen toegankelijk te maken en één van de belangrijkste spelers in dat segment te worden.” Voor de rest van het jaar voorziet het Franse bedrijf aanhoudend moeilijke omstandigheden met nog altijd veel wisselvalligheid bij de valutakoersen, een ongunstige ontwikkeling van de prijzen van grondstoffen alsmede economische en politieke onzekerheid in het Midden-Oosten en Noord-Afrika waar de groep veel activiteiten ontplooit.

Verkoop Leerdammer

Bel stelt tenslotte te verwachten dat de verkoop van Leerdammer aan Lactalis in het derde kwartaal kan worden afgesloten. Het wachten is nog steeds op goedkeuring van de concurrentiedienst in verschillende landen.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer