Grote akkerbouwer trouwst aan trekkermerk

24-03 | |
Foto: Michel Velderman
Foto: Michel Velderman

Grote akkerbouwers met meer dan 100 hectare zijn het meest trouw aan hun trekkermerk.

Gemiddeld is 30% van de akkerbouwers bereid om naar een ander merk over te stappen, bij de grote bedrijven is dat een kwart. Op kleine bedrijven is de bereidheid om te switchen het grootst met 33%. Ruim een kwart van de grote akkerbouwers heeft investeringsplannen voor de aankoop van een nieuwe of gebruikte trekker. Bij kleinere bedrijven is de animo duidelijk lager, bij akkerbouwers met 10 tot 20 hectare overweeg slechts 10% de aanschaf van een trekker.

Dat zijn enkele bevindingen uit een enquĂȘte van agrarisch marktonderzoeksbureau Agridirect. In het onderzoek hebben 2.000 akkerbouwers vragen beantwoord over investeringsplannen en merkvoorkeur.

John Deere en New Holland op 1 en 2

De merkenvoorkeur van akkerbouwers is wat volgorde betreft gelijk aan de verkoopcijfers per merk volgens brancheorganisatie Fedecom in 2019. John Deere op 1 gevolgd door New Holland en Fendt. De markaandelen tussen de nummer 1 en 2 liggen net als in de totale verkopen niet ver uit elkaar.

Op grote bedrijven is de voorkeur voor John Deere en New Holland vrijwel gelijk met beide 25%, Dat is iets hoger dan het aandeel volgens de Fedecomcijfers. In 2019 kwam John Deere uit op 23% marktaandeel en New Holland op 21%. De cijfers per merk zijn altijd vertraagd met een jaar, dat is vanwege mededingingsregels.

Esselink
Wim Esselink Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.