Grote groei van gepersonaliseerde voeding verwacht

08-10-2021 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Personalisatie is de nieuwe, groeiende trend in voeding.

Het fenomeen gepersonaliseerde voeding, dat al één-op-één in niches wordt aangeboden, gaat vooral groeien via platforms die voor het grote publiek worden gebouwd. Dat voorziet het voedingsinnovatieplatform Foodvalley, dat gepersonaliseerde voeding handen en voeten gaat geven. De aftrap is gemaakt in de vorm van de donderdag 7 oktober gepresenteerde ‘Personalised nutrition position paper’, geschreven met 53 stakeholders. Hierin is de definitie van gepersonaliseerde voeding gecreëerd en wordt inzicht gegeven in winstgevende bedrijfsmodellen.

Verbetering gezondheid van mensen

Foodvalley steekt energie in het gepersonaliseerde voedingsecosysteem, omdat het veel kan betekenen in de verbetering van de gezondheid van mensen. Er wordt een voedingsgemeenschap opgebouwd onder begeleiding van Foodvalley. Dat gebeurt door programma’s te ontwikkelen en partijen hiertoe te verbinden en ondersteunen. Deze vorm van voedingsadvies is een jong en groeiend vakgebied, waarbij het de bedoeling is dat de consument het voortouw neemt in voedingskeuzes.

Eén-op-één interactie

In het genoemde position paper wordt een toekomst beoogd waarin gepersonaliseerde voeding bestaat ​​uit niches waarin zeer gespecialiseerde spelers één-op-één interactie hebben met hun goed geïnformeerde klanten, zoals in bestaande businessmodellen al het geval is. Een grote groep consumenten wordt in de toekomst eveneens aangesproken door grotere consortia die digitale platforms rondom dit thema bouwen. Op die platforms zijn informatie en motivatie te vinden die passen bij persoonlijke doelen van mensen. Hier gaat volgens Foodvalley de grootste groei plaatsvinden.

Opleiden van voedingsprofessionals

Om de voorspelde toekomstige groei te realiseren, is innovatie nodig. Dit vraagt ​​om gestructureerde en vraaggestuurde investeringen uit publieke en private bronnen. Ook cruciaal zijn volgens Foodvalley beleid en wetgeving om dit groeiende veld te ondersteunen, evenals het opleiden van de gepersonaliseerde voedingsprofessionals van de toekomst.

Vos
Petra Vos Redacteur



Beheer