Grote tuinders krijgen vaak hogere prijzen

16-03 | |
Tomaten in de kas. Deze bedrijven zijn vaak groter en weten een betere prijs te bedingen. - Foto: Fotostudio Atelier 68
Tomaten in de kas. Deze bedrijven zijn vaak groter en weten een betere prijs te bedingen. - Foto: Fotostudio Atelier 68

Grote tuinbouwbedrijven verdienen vaak meer geld dan kleine. Niet door een lagere kostprijs, zoals vaak wordt gedacht, maar doordat ze hogere verkoopprijzen ontvangen.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Evert Los aan Wageningen Universiteit, waarover Resource van Wageningen UR bericht.

Los analyseerde de economische en bedrijfsgegevens van zo’n 250 Nederlandse groentetelers die een lening hebben bij de Rabobank. Daarbij maakte hij onderscheid tussen producenten van komkommers, tomaten en paprika‘s. De onderlinge verschillen tussen de bedrijven zijn groot, ziet Los. Meestal hebben grote bedrijven een sterkere marktpositie. Ze kunnen geen hogere prijs bij supermarkten bedingen, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel jaarrond leveren en dat leidt tot een gunstiger prijs.

Hoge kapitaallasten grote bedrijven een nadeel

Toch draaien grotere bedrijven niet altijd beter kan kleinere. Dat zit ’m in de hoge kapitaallasten van grote ondernemingen. Ze hebben bijvoorbeeld leningen met hoge rentes afgesloten bij banken en hoge arbeidskosten. Kleine bedrijven met weinig leningen kunnen ook goed boeren, mede afhankelijk van het type groente dat ze verbouwen.

Komkommer- en tomatentelers

Komkommertelers hebben meestal een kleiner bedrijf van zo’n 3 à 4 hectare, omdat de komkommerplant snel groeit, wat lastiger te managen is en veel arbeid op piekmomenten vraagt.

Daarentegen kunnen trostomaten makkelijker en fabrieksmatiger worden verbouwd, waardoor de tomatenbedrijven meestal groter zijn dan 10 hectare. In de tomatensector zijn ook consortia ontstaan van 60 tot 80 hectare, vanuit familiebedrijven waarbij neven en broers de handen ineen hebben geslagen. Deze megabedrijven doen zelf veelal de distributie en marketing.

Terwijl komkommer en paprika overwegend standaard product zijn, zit er meer variatie, veredeling en smaakverschillen bij tomaat. En die variatie aan product leidt er volgens Los toe dat ook de verkoopprijzen van de tomatentelers meer variëren.

Lees ook: Inkomens tuinbouw blijken coronaproof

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Vos
Petra Vos Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.