HAK wil naar 100% biologische teelt in Nederland

18-01 | |
HAK wil in 2027 alleen nog biologische groenten en peulvruchten uit Nederland. - Foto: Food&Agribusiness
HAK wil in 2027 alleen nog biologische groenten en peulvruchten uit Nederland. - Foto: Food&Agribusiness

Groentebedrijf HAK wil in 2027 alleen nog biologisch geteelde groenten en peulvruchten uit Nederland.

Het betekent een flinke aanscherping van het duurzaamheidsbeleid van de groenteverwerker. Het nieuws dat Timo Hoogeboom, CEO van de Nederlandse groente- en peulvruchtverwerker, woensdag 18 januari bij de opening van de Biobeurs in Den Bosch bekendmaakte, werd door de zaal met applaus ontvangen.

HAK stapt over van PlanetProof naar biologisch

Nederland heeft er decennia over gedaan om tot een biologisch areaal van 4,4% te komen. Nu zijn er volgens Hoogeboom radicale veranderingen nodig om te groeien naar de beoogde 15% in 2030 voor heel Nederland. HAK wil daarom per 2027 al zijn in Nederland geteelde groenten en peulvruchten, 85% van het totale volume, biologische telen.

Dat betekent dat HAK het keurmerk On the way to PlanetProof inruilt voor het biologisch keurmerk. Sinds ruim een jaar zijn alle groenten en peulvruchten van HAK PlanetProof. HAK is met een marktaandeel van 38% een grote speler. Het merk heeft een naamsbekendheid van 95% en 65% van de consumenten koopt minstens een keer per jaar een Hak-product.

Niet al onze beslissingen zijn gebaseerd op spreadsheets met terugverdientijd

Rode bieten als eerste helemaal over op biologisch

Voor wat betreft de rode bieten gaat het volgens Hoogeboom dit jaar al lukken om volledig op biologische teelt over te schakelen. “Al gaan we daar nu echt geen geld mee verdienen”, aldus de CEO. “Niet al onze beslissingen zijn gebaseerd op spreadsheets met terugverdientijd.” Voor teelten als spruiten en doperwten is de uitdaging groter volgens hem. De eerste biologische telers meldden zich woensdag al spontaan, aldus Hoogeboom.

Uitdaging om consument vast te houden

Hoogeboom vindt het belangrijk dat biologisch bereikbaar wordt voor het grote publiek. “Als de prijsafstand tussen reguliere en biologische producten zo groot blijft als nu, dan gaan we het niet redden”, aldus de CEO.

De uitdaging voor HAK is om consumenten vast te houden. De zorg bestaat dat klanten afhaken vanwege het ‘exclusieve’ karakter van bio. Van dat karakter moet het keurmerk volgens Hoogeboom af. Tegelijk wil HAK de telers blijven belonen. Het prijsverschil zal dus op een andere manier moeten worden verkleind.

Lees op GFactueel.nl: Telers staan voor lastige keuze nu HAK biologisch gaat eisen

LNV: Nog geen plannen om prijsverschil met bio te verkleinen

De vraag hoe, werd direct voorgelegd aan Guido Landheer, directeur Europees, Internationaal en Agro-economisch beleid bij ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hij verving landbouwminister Piet Adema die vanwege Haagse verplichtingen de beurs niet kon openen, zoals eerder aangekondigd.

Landheer gaf aan dat de overheid nog geen concrete plannen heeft om het prijsverschil te beïnvloeden. Een btw-verlaging op biologische producten lijkt er voorlopig niet in te zitten. Wel kijkt het ministerie naar de mogelijkheden voor true pricing, een manier van beprijzen waarbij men niet alleen naar de productiekosten kijkt, maar ook naar de maatschappelijke kosten, zoals de effecten op natuur en milieu. De kritiek luidt dat deze maatschappelijke kosten niet zijn verwerkt in de prijzen reguliere producten.

Ambities HAK gaan verder dan van LNV

De ambities van HAK gaan een stuk verder dan die van het ministerie. Het Nederlandse Actieplan voor Groei van bioproductie en -consumptie van minister Adema streeft naar 15% biologische productie in 2030. HAK wordt hiervan een voortrekker, en zal naar eigen schatting goed zijn voor een aandeel van 10% in die groei. Het is een enorme omschakeling, die gebeurt in een stap-voor-stapprogramma, meldt het bedrijf. Dit najaar komen de eerste bio-groenten: rode bieten.

HAK-CEO Hoogeboom spreekt van een ‘flinke ambitie’, die hij aandurft omdat het in zijn ogen van strategisch belang is voor de toekomst van het bedrijf. “Met de omschakeling die we hebben gemaakt naar On The way to PlanetProof hebben we al gezien dat het kan om stevige ambities te realiseren, met zowel maatschappelijke waarde als verdienvermogen voor de teler.”

Lees ook: HAK haalt teelt kidneybonen naar Nederland

Willem Veldman
Meer over


Beheer