Doorgaan naar artikel

Halfjaarwinst Ausnutria bijna een derde hoger

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, dat de organisatie verkoopt onder de merknaam Kabrita, heeft Ausnutria 60% marktaandeel in China en is Ausnutria nummer 1 in de wereld. Foto: Boerderij

Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, dat de organisatie verkoopt onder de merknaam Kabrita, heeft Ausnutria 60% marktaandeel in China en is Ausnutria nummer 1 in de wereld. Foto: Boerderij

Kindervoedingsbedrijf Ausnutria boekt andermaal goede resultaten. De omzet over de eerste helft van dit jaar steeg met 22,6% naar € 488,5 miljoen. De winst steeg met 32,1% naar € 72,8 miljoen, meldt het.

De procentuele groei is steeds vergeleken met de eerste helft van 2019. Het bedrijfsresultaat steeg nog iets harder en komt uit op € 104,9 miljoen, een toename met van 34,7%, aldus het Chinees/Nederlandse bedrijf.

Meer voeding onder eigen merk

Na een moeilijke periode in de jaren 2011 tot en met 2014 gaat het bijzonder goed met de de omzet-, en winstontwikkeling bij Ausnutria. In de beginjaren werd ook nog een groot deel van de productie voor andere bedrijven verricht, maar de laatste jaren wordt meer en meer voeding onder eigen merk verkocht. De resultaten van de eigen merken flesvoeding stegen in de eerste helft van dit jaar met 25% ten opzichte van de eerste helft van 2019 en zijn goed voor 88,4% van de totale groepsomzet.

De wereldwijde vraag naar flesvoeding op basis van geitenmelk blijft groeien

Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, dat de organisatie verkoopt onder de merknaam Kabrita, heeft Ausnutria 60% marktaandeel in China en is Ausnutria nummer 1 in de wereld. Buiten China groeit de afzet in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland, het Midden-Oosten en Europa.

Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corporation: “De wereldwijde vraag naar flesvoeding op basis van geitenmelk blijft groeien. Ondanks dat ook de concurrentie in deze categorie groeit, zijn wij in staat onze positie te behouden en verder uit te bouwen. Daarvoor is de rijke ervaring en kennis die wij hebben opgebouwd in dit segment en waar wij continu in investeren van grote waarde. Ook de uitstekende relatie met onze toeleveranciers is daarbij belangrijk.”

Gevolgen Covid-19

Na een sterk eerste kwartaal zag Ausnutria in het tweede kwartaal een iets afzwakkende groei door de gevolgen van Covid-19 en de daarmee samenhangende verstoring van de markten wereldwijd. Hoewel het moeilijk is om precies te voorspellen hoe de gevolgen van het coronavirus zich zullen ontwikkelen, heeft Ausnutria het vertrouwen ook toekomstige uitdagingen aan te kunnen en de ontwikkeling en groei van haar organisatie op lange termijn voort te kunnen stuwen. “Door continu te investeren in onder meer onderzoek en ontwikkeling en in (nieuwe) productiefaciliteiten, waaronder de uitbreiding in Heerenveen, bouwt Ausnutria aan een stevig fundament voor toekomstige groei en ontwikkeling van haar organisatie en haar medewerkers. Onze medewerkers en onze zakelijke partners tonen flexibiliteit en toewijding in deze bijzondere en uitdagende tijd”, aldus Bart van de Meer.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin