Handelsroutes te kwetsbaar

30-03 | |
Oppewal
Johan Oppewal Redacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

Bijna hadden we opnieuw een heuse Suez-crisis. Een verstopping in de levensader van de wereldeconomie.

Gelukkig is het mega-containership dat letterlijk dwars lag in het kanaal, maandag vlot getrokken. Extra fijn is het dat een Nederlands bedrijf daarbij een hoofdrol speelde. Food en agri is niet het enige waar dit land goed in is.

Geoliede machine erg kwetsbaar

Maar de kwestie drukt ons wel met de neus op de feiten: het wereldhandelssysteem is zo goed georganiseerd dat het erg kwetsbaar is voor verstoringen. Het is een geoliede machine met een perfect werkende logistiek, waarin tot achter de komma is berekend welk product waar hoe laat moet aankomen. Maar een flinke zandstorm in de Sinaï kan de hele boel in het honderd jagen. En juist doordat intercontinentale handel zo vanzelfsprekend is, zijn we er ook zo afhankelijk van en zijn de gevolgen van verstoringen zo groot.

Behoefte aan alternatieven en backups

De situatie doet denken aan de plotseling invallende winterkou en sneeuwstorm van februari in Nederland. Toen lag ook alles even op zijn gat. Meer nog herinnert het aan de situatie van precies een jaar geleden toen door corona de hele wereld op slot ging. Met plotselinge tekorten tot gevolg. Die tekorten – aan allerlei onderdelen, aan scheepscontainers – ijlen nog steeds na.

Het voert nogal ver om hier te pleiten voor verdubbeling van het Suezkanaal. Maar de behoefte aan alternatieven en backups is duidelijk. De wereldhandel wordt alleen maar omvangrijker, er is niemand die dat proces gaat stoppen.

De nieuwe zijderoute

China is bezig een alternatief uit te rollen: de nieuwe zijderoute. Een te grote afhankelijkheid daarvan heeft ook weer zijn risico‘s. Hier ligt een taak voor de EU voor een gezamenlijke vervoersstrategie waarin Europese belangen gewaarborgd zijn.

Oppewal
Johan Oppewal Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.