HelloFresh overtreft verwachting met sterk eerste kwartaal

28-04 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Maaltijdboxenbedrijf HelloFresh overtreft eigen verwachtingen met een sterk eerste kwartaal: een recordomzet van € 1,9 miljard.

Hoewel restaurants hun deuren weer openden in het eerste kwartaal van 2022, blijft HelloFresh wereldwijd groeien. In de eerste drie maanden van dit jaar verwelkomde de maaltijdboxenleverancier 1,2 miljoen nieuwe klanten, waardoor het totaal op 8,5 miljoen is gekomen. Een groei van 17% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Het bedrijf had bijna 35 miljoen orders. De gemiddelde waarde van de order steeg met 12%, naar € 55. Het bedrijf verwacht de rest van dit jaar dezelfde omzetgroei vast te houden. De omzet in Nederland werd niet uitgesplitst in de resultaten.

Duurdere ingrediënten

Daarentegen daalde de winst voor aftrek van belastingen, rente en afschrijvingen naar € 99 miljoen. HelloFresh zegt dat dit vooral te maken heeft met de prijsinflatie van ingrediënten en de investeringen die nodig zijn voor snelle uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook de uitrol van het concept naar nieuwe regio’s en landen drukt de winst. In 2021 werden Noorwegen en Italië toegevoegd aan de bezorgmarkt van HelloFresh.

Duurzame maaltijd

Net voordat de kwartaalresultaten bekendgemaakt werden, publiceerde het maaltijdboxenbedrijf een eigen onderzoek naar de duurzaamheid van hun maaltijden. Het bedrijf voerde een levenscyclusanalyse (een methode om milieubelasting te bepalen gedurende de hele levenscyclus) uit. Uit deze studie blijkt dat voor maaltijden van HelloFresh 25% minder CO2 uitgestoten wordt dan voor maaltijden met ingrediënten uit de supermarkt. Het bedrijf zegt dat minder voedsel verspild wordt omdat HelloFresh maaltijden op maat levert met behulp van data.

In 2012 kwam het Duitse bedrijf naar Nederland en het is op dit moment de grootste maaltijdboxenleverancier van Nederland.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer