Doorgaan naar artikel

HelloFresh zet harde groei door

Het maaltijdboxenbedrijf groeide in 2021 hard en boekte in het laatste kwartaal een recordomzet.

HelloFresh boekte een omzet van € 6 miljard in 2021. Dat is een toename van 60%. - Foto: ANP premium

HelloFresh boekte een omzet van € 6 miljard in 2021. Dat is een toename van 60%. - Foto: ANP

Maaltijdboxenbedrijf HelloFresh is in 2021 hard gegroeid en boekte in het laatste kwartaal een recordomzet.

Het Duitse maaltijdboxenbedrijf boekte een omzet van € 6 miljard in 2021. Dat is een toename van 60% ten opzichte van 2020. Vooral in het laatste kwartaal kreeg het bedrijf te maken met topdrukte en behaalde het een omzet van € 1,6 miljard. Dat komt met name doordat in een aantal landen waarin het bedrijf actief is, de restaurants werden gesloten vanwege coronamaatregelen.

Het klantenbestand werd in 2021 flink uitgebreid van 5,3 miljoen in 2020 naar 7,2 miljoen actieve klanten, een groei van 36,5%. In 2021 verdubbelde ook de nettowinst zich voor HelloFresh tot € 157 miljoen. Hoeveel van de omzet wordt behaald in Nederland, is niet bekendgemaakt.

Uitbreiding buiten Europa

Dit jaar verwacht het bedrijf de groei door te kunnen zetten. Er wordt rekening gehouden met een omzetgroei van tussen de 20 en 26%. HelloFresh maakt al plannen om verder uit te breiden naar nieuwe landen. Welke dat zullen zijn, maakt het bedrijf niet bekend. HelloFresh gaat door met de snelle groei. Alleen vorig jaar breidde het bedrijf zich al uit naar Noorwegen, Italië en Japan. De start in Japan is het begin van tests in Azië voor het Duitse bedrijf, een markt waar volgens CEO Dominik Richter veel potentie ligt.

Ook de overname van een Australische concurrent, YouFoodz, zorgt ervoor dat HelloFresh steeds verder uit Europa treedt. In 2020 kocht het bedrijf ook al een Amerikaanse kant-en-klaarservice en zette daarmee de eerste stappen op de Noord-Amerikaanse markt.

Profiteren van lockdowns

In 2012 kwam het Duitse bedrijf naar Nederland en het is op dit moment de grootste maaltijdboxenleverancier van Nederland. Door de pandemie kwam de hele maaltijdboxensector in de lift, maar HelloFresh profiteerde hier het meest van doordat het groots inzette op marketing. In 2019 draaide het bedrijf nog een omzet van € 1,8 miljard. Door de lockdowns zijn consumenten meer maaltijdboxen gaan kopen en daar plukt HelloFresh nog steeds de vruchten van.

Complete maaltijden

Bij HelloFresh kunnen consumenten maaltijdboxen bestellen waarin ingrediënten zitten voor complete maaltijden, inclusief recept. Op dit moment is er een keuze uit zes verschillende typen boxen. Naast HelloFresh zijn ook bedrijven als De Krat, Marleys Spoon en Ekomenu actief op de Nederlandse maaltijdboxenmarkt.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin