Doorgaan naar artikel

Hensen: ‘Lokaal en gemak verenigen zich in Naoberkrat’

Met de Naoberkrat zorgt Liesette Hensen dat er drie dagen in de week een maaltijd op tafel staat die vrijwel volledig uit de streek komt.

Geüpdatet op:
Interview
Food
Oprichters van Naoberkrat Liesette Hensen (r) en Rosemarijn van Dis (L). De lokale maaltijdbox wordt één keer per week geleverd. premium

Oprichters van Naoberkrat Liesette Hensen (r) en Rosemarijn van Dis (L). De lokale maaltijdbox wordt één keer per week geleverd. - Foto's: Hans Prinsen

Steeds meer consumenten zijn gewend geraakt aan het gemak van een maaltijdbox. Iedere week gerechten aan de deur geleverd zonder verder na te hoeven denken over hoe en wat er op tafel komt. Zo ook de Naoberkrat: een maaltijdbox die ervoor zorgt dat er drie dagen in de week een maaltijd op tafel staat die vrijwel volledig uit de streek komt. Medeoprichter en eigenaar Liesette Hensen: “Met Naoberkrat leggen wij het accent op écht lokaal en maken we dat zo makkelijk mogelijk voor de consument.”

Tijdens de coronapandemie zaten veel mensen noodgedwongen thuis. Door de sluiting van de restaurants raakten lokale leveranciers een belangrijk afzetkanaal kwijt. Dit mondde uit in de lancering van Naoberkrat: een maaltijdbox met groenten, zuivel en vlees uit de regio. Liesette Hensen vertelt over de oorsprong van Naoberkrat en hoe ze dat de afgelopen twee jaar verder heeft ontwikkeld.

Hoe is Naoberkrat ontstaan?

“Naoberkrat is geboren in de coronapandemie. Zusterbedrijf hotel-restaurant Villa Ruimzicht in Doetinchem moest de deuren sluiten en hun leveranciers bleven met producten zitten. Groenten, kaas, zuivel, fruit en vlees. De koelkast van het restaurant kon nog wel leeg gekookt worden, maar de leveranciers hadden geen afnemer meer. Rosemarijn van Dis, Bjorn Massop en ik kwamen bij elkaar en bedachten onze Naoberkrat. Rosemarijn had contacten met Supportyourlocals en daar werden wij onderdeel van. Om onze naobers (Achterhoeks dialect voor buren) te helpen. Bjorn is chefkok bij Villa Ruimzicht en maakt de recepten met de producten van onze leveranciers. We bieden drie maaltijden in de week aan in de Naoberkrat. Het recept wordt samengesteld en verschijnt op onze website. Onze klanten kunnen dan kiezen welke maaltijden zij de aankomende week willen eten. Daarna worden de bestellingen doorgezet naar onze leveranciers. Zij brengen dan de juiste producten naar het afhaalpunt waar de kratten worden ingepakt. Op woensdag kunnen consumenten dan op vijf locaties hun maaltijden ophalen.”

Tekst gaat door onder foto

Noaberkrat met lokale producten uit de Achterhoek en Liemers. - Foto's: Hans Prinsen

Wat maakt Naoberkrat anders dan andere maaltijdboxen?

“De inhoud van onze krat is voor 90% lokaal. Met lokaal bedoel ik ook echt hier uit de omgeving, Achterhoek en Liemers. Er zijn andere maaltijdboxen die ook hun producten als lokaal bestempelen, maar vaak komen die nog uit heel Nederland. Dat is lokaal als je het vergelijkt met producten in de supermarkten, maar dat is voor ons niet lokaal genoeg. Wij zijn ontstaan uit saamhorigheid met onze leveranciers en vullen daarom onze krat met hun producten. Daarnaast vinden consumenten het ook leuk om te koken met producten uit de buurt. Ik denk dat dit een meerwaarde is. Wij vinden het belangrijk dat onze producten duurzaam zijn, maar stellen daar geen eis aan zoals biologisch. Het belangrijkste is dat er een inspanning wordt gedaan door de ondernemer. Door de korte lijntjes weten wij ook hoe processen lopen.”

De coronacrisis lijkt nu over het hoogtepunt heen, hoe heeft dat Naoberkrat veranderd?

“Naoberkrat is een echt coronakindje. We ondersteunden de boeren door hun producten te blijven afnemen en zorgden ervoor dat ondernemers een financieel extraatje kregen ondanks de beperkingen. Nu is dat anders, maar het succes van Naoberkrat is hierdoor niet voorbij. We zijn ons wel anders gaan positioneren. Dat lag eerst heel sterk op het helpen van de naobers, dat is nu veranderd in goed en lokaal eten op een makkelijke manier. Die saamhorigheid is na de pandemie toch wat afgenomen en het steunen van lokale ondernemers is bij consumenten een beetje naar de achtergrond verdwenen. Wat er volgens mij nog wel is, is de interesse in lokale producten. Daarom zijn we de focus meer daarop gaan leggen.”

Bij de Naoberkrat lag het eerst heel sterk op het helpen van de naobers, dat is nu veranderd in goed en lokaal eten op een makkelijke manier.

Wat heb je tot nu toe geleerd?

“Wij wilden eerst alles uit de omgeving halen. Dat ging best goed, maar maakte het ook ingewikkeld voor onze klanten. Tomatensaus maken met hele tomaten is ingewikkelder dan met tomatenblokjes of gepelde tomaten. Daarom houden we ons nu aan de richtlijn 90% lokaal. Dit maakt het voor ons makkelijker om recepten te bedenken, maar bieden we ook meer gemak aan de klant. Consumenten kunnen nu ook kiezen uit vier maaltijden en er dus één wegstrepen in hun weekmenu. Die keuze vinden consumenten ook fijn. ”

De afgelopen jaren deed je mee in het Food Forward traject van de Rabobank. Waarom heb je daarvoor gekozen?

“Het Food Forward traject is een hulpmiddel om je bedrijf of concept met betrekking tot voedsel verder te ontwikkelen. Ik kwam het toevallig ergens tegen en dacht: dit is iets voor mij. Ik gaf Naoberkrat op voor het traject om het naar een nieuw niveau te tillen. Met Food Forward krijg je ondersteuning en feedback van mensen die buiten jouw bedrijf staan. Ze kijken er met een frisse blik naar en zien wat logisch is en wat misschien niet. Je krijgt veel training en spreekt met andere ondernemers over lokale voedselsystemen.”

Wat heb jij persoonlijk uit dit traject gehaald?

“Het gaf mij de energie om door te ontwikkelen met Naoberkrat. Je krijgt veel feedback van experts wat tot nieuwe inzichten leidt. Daarnaast is het ook gewoon heel fijn om met anderen te praten over goed eten. Maar ik denk het allerbelangrijkste voor mij en Naoberkrat is dat het ook naamsbekendheid geeft. Er worden mooie video’s gemaakt en het slotevent op de Zwarte Cross was een echt klapstuk. Naamsbekendheid is iets wat lastig te verkrijgen is, maar door een grote speler als Rabobank echt aangezwengeld kan worden.”

Wat is de volgende stap voor Naoberkrat?

“Natuurlijk verder groeien. We hebben op dit moment vijf afhaalpunten in de Achterhoek en hebben nu gesprekken in Zutphen om daar ook een punt op te zetten. Zo kunnen we een breder publiek bereiken. Dat is een doel op zich, verder groeien. Mooie producten vinden in de omgeving en consumenten daarmee kennis laten maken. Dat is ook fijn aan het Rabo Food Forward traject, je hebt een ingang voor financiering. Dan zouden we ook kunnen beginnen met thuisbezorging. Ook een abonnementssysteem aanbieden, zodat consumenten niet elke week opnieuw zelf hun bestelling door hoeven te zetten. Er zijn nog genoeg dingen in het verschiet voor Naoberkrat. Aan ideeën geen gebrek, tijd is schaarser.”

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin