Doorgaan naar artikel

Herwaardering voor Nederlands rundvlees

Supers en slagers storten zich op het Nederlandse (weide)rund. Een mooie ontwikkeling.

Geüpdatet op:
Dier
Commentaar
Supermarkten zien brood in vlees van Nederlandse runderen die in de wei hebben gelopen. - Foto: Jan Willem Schouten premium

Supermarkten zien brood in vlees van Nederlandse runderen die in de wei hebben gelopen. - Foto: Jan Willem Schouten

Supers en slagers storten zich op het Nederlandse (weide)rund. Een mooie ontwikkeling.

De ene na de andere supermarktketen stort zich op Nederlands weiderundvlees. Albert Heijn kondigde vorige week een nieuw initiatief aan, Jumbo deed dat al iets eerder. Eerder dit najaar kwamen Coöp en Plus al met Nederlands rundvlees met één of twee Beter Leven-sterren. En nu maakt Vion bekend dat het een meerprijs biedt voor uitgemolken weidekoeien.

Kennelijk zien deze partijen brood in vlees van Nederlandse runderen die in de wei hebben gelopen. Ze zitten elkaar niet per se in de weg. Het gaat om vlees van verschillende kwaliteiten; van de zogeheten ‘onderkant’ van de markt – uitstoot melkvee – tot afgemest melkvee met betere kwaliteit vlees tot het nog wat luxere segment van de Blonde d‘Aquitaine.

Een ommekeer in de vleesmarkt

Nog niet zo heel lang geleden gold: hoe exotischer de herkomst, hoe liever. Rundvlees uit Argentinië of, dichterbij, de groene weiden van Ierland, lagen voorin het schap, terwijl Nederlandse runderen anoniem in worst en gehakt terechtkwamen.

Een ommekeer dus in de vleesmarkt. Wat van ver komt, is niet meer per definitie lekkerder, integendeel. Ver weg betekent: transport en ondoorzichtigheid. Twee dingen die in deze tijd van toenemend klimaatbewustzijn én toenemend belang van diervriendelijkheid niet goed scoren. Ook bracht de coronacrisis een herwaardering bij het publiek van producten van dichtbij. En dat sluit weer aan op een beweging die al langer gaande was in landen om ons heen: eigen land eerst. Denk aan ‘buy British’ in Engeland en aan zogeheten 5D varkensvlees in Duitsland.

Nederland blijkt voor die wat nationalistische stemming onder consumenten toch ook niet immuun. Dat staat natuurlijk een beetje op gespannen voet met onze rol als exportland. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Er is helemaal niks op tegen om koeien die in Nederland in de wei hebben gelopen ook in Nederland als eerste aan de man te brengen. Als dat ook nog een meerprijs oplevert, is het echt win-win voor de hele keten.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin