Doorgaan naar artikel

Het hoe en het waarom van voedseltransitie

Het woord voedseltransitie kom je overal tegen. Wat we bedoelen is dat het voedselsysteem moet veranderen. De meningen over hoe we dat zouden moeten doen zijn talrijk en uiteenlopend.

Geüpdatet op:
Column
Food
Het hoe en waarom van voedseltransitie. Foto: Canva premium

Het hoe en waarom van voedseltransitie. Foto: Canva

Het woord voedseltransitie kom je overal tegen. Wat we bedoelen is dat het voedselsysteem moet veranderen. De meningen over hoe we dat zouden moeten doen zijn talrijk en uiteenlopend. En ze roepen tegenstrijdige geluiden op. Ook binnen ons bedrijf hebben we soms stevige discussies.

Waarom en hoe

Waar we het over eens zijn, is het waarom en het doel: minder. Minder eten (we worden steeds dikker), minder dierlijk (voor het klimaat), minder voedselkilometers (lokaal en uit het seizoen), minder verpakking en minder impact op bodem en biodiversiteit.

Waar we het over een zijn is het doel: minder

De afgelopen weken zie ik vooral veel discussie over het hoe. We willen dat de groenteconsumptie omhooggaat, maar de prijs verlagen door het btw-tarief op 0 te zetten, blijkt lastig. En we willen de consumptie van plantaardig eiwit stimuleren, bijvoorbeeld met vleesvervangers, maar de uitbreidingsvergunning voor de fabriek stuit op stikstofbezwaren.

Implementeren is moeizaam

Kortom, we roepen heel hard ‘Voedseltransitie’, maar het implementeren is moeizaam. Dan zien we dat de oude economie en de gewoonte overheersen. Reden voor mij om er extra hard tegenaan te gaan. Met die bedrijven, ambtenaren en organisaties die laten zien hoe het wél kan. Die risico durven nemen en die op koers blijven door ondernemerschap en leiderschap. Gelukkig kom ik dit soort mensen en bedrijven veel tegen.

Mooie voorbeelden

Supermarkten die aangeven de komende jaren te willen focussen op producten met een Topkeurmerk. En die concrete doelen stellen waarmee ze willen toewerken naar misschien wel 75% van het assortiment dat voldoet aan de eisen van een Topkeurmerk. Foodservicebedrijven die al hun zuivelproducten omzetten in biologisch. Restaurateurs die ervoor kiezen om hun dagelijks veranderende menu te vullen met vegetarische gerechten, juist omdat ze weten dat de helft van hun gasten kiest voor dat dagmenu. Dat vind ik mooie voorbeelden!

Wat je aandacht geeft, dat groeit

De voedseltransitie vindt al lang plaats, het is alleen nog niet altijd zichtbaar en staat soms in de schaduw van andere discussies. Het kan wel, dat zien we. Omarm dat. Geef die goede voorbeelden aandacht. Want wat je aandacht geeft dat groeit. Dat gaat over het hoe. Het waarom, daar zijn we het over eens.

Snel delen

Image
Suzanne van der Pijll

Managing partner bij Schuttelaar en Partners

Misset Uitgeverij B.V. Copyrights reserved

Terms and conditions Privacy Cookies

Beheer
WP Admin