Doorgaan naar artikel

Hoge kosten steeds grotere barrière voor aankoop duurzame voeding

De hoge kosten weerhouden steeds meer Europeanen van het kopen van bio of andere duurzame voedingsopties, blijkt uit een studie van WWF.

Nieuws
Food
In 2022 is meer omzet gehaald uit voeding met een duurzaamheidskeurmerk, onder andere door bijvoorbeeld de stap van supermarkt Plus die het zuivelhuismerk volledig biologisch heeft gemaakt. - Foto: Koos Groenewold

In 2022 is meer omzet gehaald uit voeding met een duurzaamheidskeurmerk, onder andere door bijvoorbeeld de stap van supermarkt Plus die het zuivelhuismerk volledig biologisch heeft gemaakt. - Foto: Koos Groenewold

De hoge kosten voor duurzamere opties weerhouden steeds meer Europeanen van het kopen van biologische of andere duurzame voedingsopties. Dat blijkt uit een studie van het Wereld Natuur Fonds (WWF).

Uit de studie van WWF, Eat4Change, blijkt dat 56% van de Europeanen aangeeft dat prijs de grootste barrière is voor het kopen van duurzame voeding. In 2021 was dit nog 47%. Dat prijs altijd de grootste reden is om voedingsmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk te laten liggen, is al langer bekend. De studie van het WWF bevestigt dit opnieuw. Het toont daarmee weer aan dat meer consumenten met de hoge inflatie en stijging van de voedselkosten prijs als reden noemen om geen duurzame voeding te kopen.

Fabrikanten kunnen meer doen om te verduurzamen

De consumenten vinden dat er een rol is weggelegd voor de voedingsproducenten, met name grote fabrikanten, bij de verkoop van duurzame producten. 75% van de Europeanen vindt dat grote voedingsproducenten daarvoor verantwoordelijk zijn. Ook het verminderen van broeikasgasuitstoot en gebruik van duurzame ingrediënten zijn manieren waarop de consument denkt dat voeding duurzamer kan worden gemaakt.

Effect inflatie op duurzame voeding

Wat precies het effect is van de inflatie op duurzame voeding, is nog niet duidelijk. Begin dit jaar stelde marktonderzoeker GfK vast dat de verkoop van biologische producten fors is gegroeid. Ook Wageningen University & Research toont aan dat in 2022 meer omzet is gehaald uit voedingsmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk. Dit heeft volgens de onderzoekers en andere experts te maken met de toename van het aanbod van duurzame voedingsmiddelen. Zo is supermarkt Plus met het huismerk volledig overgestapt op biologische zuivel. Ook verkopen supermarkten enkel nog kippenvlees met een Beter Leven-keurmerk.

Eat4Change

Het WWF voerde het onderzoek Eat4Change voor de derde keer uit in tien Europese landen: België, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk Griekenland, Oostenrijk, Polen, Portugal en Zweden.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin