Foto: ANP
Het Amerikaanse vleesconcern Tyson Foods maakte in het eerste kwartaal van 2022 meer omzet door hogere prijzen.
De omzet steeg met 24% tot bijna $ 13 miljard in de eerste drie maanden van het gebroken boekjaar. De nettowinst nam toe met 139% tot ruim $ 1 miljard. De omzet nam voornamelijk toe door hogere prijzen. Zo lagen de prijzen voor rundvlees gemiddeld 32% hoger, van varkensvlees 13% en van pluimveevlees 20%. Het volume rundvlees nam daarentegen af met 6%. Dat was het gevolg van ‘een uitdagende arbeidsomgeving en toegenomen beperkingen in de toeleveringsketen’, aldus de vleesproducent.
$ 5 miljard aan rundvleesverkopen
Tyson verkocht ongeveer evenveel varkensvlees als een jaar eerder. Het volume pluimveevlees nam toe met 4%. De rundvleesverkopen waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet met $ 5 miljard, gevolgd door pluimveevlees ($ 3,9 miljard), bewerkte voedingsmiddelen ($ 2,3 miljard) en varkensvlees ($ 1,6 miljard).
Beter, sneller en meer flexibel werken
Tyson heeft te maken met flinke uitdagingen op het gebied van arbeid. Het bedrijf heeft mede daarom een productiviteitsplan gelanceerd om beter, sneller en meer flexibel te kunnen werken. Het mikt op $ 1 miljard aan productiviteitsbesparingen tegen het eind van fiscaal 2024 in vergelijking met 2021.
Tyson is ook actief in Nederland met een locatie in Oosterwolde waar pluimveevlees verwerkt wordt. Ook worden daar plantaardige producten voor de Europese markt onder het merk Raised & Rooted geproduceerd.