Hogere prijzen voeren omzet Danone op

27-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Danone heeft in het eerste halfjaar een omzet geboekt van € 13,3 miljard. Dat is op vergelijkbare basis 7,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, waarvan 6,1% te danken is aan hogere prijzen.

In volume kwamen de verkopen 1,3% hoger uit, wat grotendeels te danken is aan herstel bij flessenwater. De afzet in de grootste divisie zuivel en plantaardig daalde echter met 2,4%. Verder daalde de operationele marge met een vol procentpunt naar 12,1%. De hoogste marge, 23,2% werd gerealiseerd bij de divisie kinder- en speciale voeding. Die leverde ook ruim € 4 miljard van de omzet wat 14,7% meer was dan in de eerste helft van 2021. Op basis van die resultaten heeft Danone de verwachtingen voor heel 2022 wel verder opgetrokken.

Wij denken dat er nog veel te doen is om Danone te brengen waar het wil zijn

CEO Antoine de Saint-Affrique, die een grondige herstructurering van het bedrijf heeft ingezet, is tevreden over de cijfers: ‘’Dit sterke halfjaar, met een brede vooruitgang ondanks een nog nooit voorgekomen externe omgeving, is een bewijs van de weerbarstigheid, de focus en het engagement van alle Danoners. We zijn met discipline en samenhang begonnen met de uitvoering van onze Renew Danone agenda en hebben onze groei in het tweede kwartaal verder versneld. We laten goed momentum zien bij vele facetten van onze business, van Aptamil tot Waters of Noord-Amerika, om er maar een paar te noemen. Hoewel de kwaliteit van onze resultaten bemoedigend is, en ons aanleiding geven om nu een omzetgroei van 5 tot 6% voor heel 2022 te voorspellen, is dit pas het begin van onze Renew agenda. Wij denken dat er nog veel te doen is om Danone te brengen waar het wil zijn.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer