Horeca helpt producenten verspilling tegen te gaan

01-06 | |
Colin Westerwoudt, initiatiefnemer van No Waste. Foto: Dishtales
Colin Westerwoudt, initiatiefnemer van No Waste. Foto: Dishtales

Colin Westerwoudt, initiatiefnemer van het horecaplatform TIPPR, merkt dat er bij voedselverwerkende bedrijven veel verspilling plaatsvindt. Daar speelt hij met zijn nieuwe initiatief No Waste op in. Producenten kunnen hun overgebleven voorraad via zijn online platform aanbieden aan de horecaprofessionals, die deze producten goed kunnen gebruiken.

Het horecaplatform TIPPR is vijf jaar geleden opgericht om horecaondernemers te ondersteunen. “We willen horecaondernemers tips geven om nóg beter en slimmer te worden. Ze staan allemaal voor dezelfde uitdagingen en zijn op zoek naar inspiratie, educatie, innovatie en tips. Om hiernaar op zoek te gaan ontbreekt het hen meestal aan één ding: tijd. Met ons platform willen wij hen daarbij helpen. Daarbij richten we ons op vier verschillende onderdelen: trends, kennis, innovaties en no waste”, legt Colin Westerwoudt uit. Naast de relevante informatie die door TIPPR wordt verzameld, geven de horeca-professioneels elkaar ook onderling allerlei tips, waardoor ze van elkaar kunnen leren. “Inmiddels hebben we meer dan 25.000 gebruikers, die elkaar dagelijks inspireren.”

No Waste opgericht

Onlangs heeft Westerwoudt het platform No Waste opgericht om voedselverspilling tegen te gaan. Er is volgens hem veel verborgen verspilling. “In Nederland wordt per jaar 2 miljard kilo voedsel weggegooid. Vaak wordt gedacht dat er in de horeca veel verspild wordt, maar het tegendeel is waar. De horecaprofessionals lopen juist voorop en weten op een heel creatieve manier hun restproducten te gebruiken.”

Vaak wordt gedacht dat er in de horeca veel verspild wordt, maar het tegendeel is waar. De horecaprofessionals lopen juist voorop

TIPPR heeft de voedselverspilling in kaart gebracht. “Het blijkt dat de meeste verspilling plaatsvindt bij de fabrikanten. Wij willen hen graag helpen om de producten die vernietigd dreigen te worden op een slimme en effectieve manier alsnog in de markt te zetten. Daarbij kunnen we creativiteit van de horecaondernemers goed gebruiken.”

Houdbaarheidsdatum

Het overschot aan producten is voor een groot deel te wijten aan de houdbaarheidsdatum, weet Westerwoudt. “In Nederland zijn we op dat gebied echt doorgeslagen. Zelfs op een busje peperkorrels staat een datum vermeld. Rond die datum mag de peper niet meer worden verkocht, terwijl er helemaal niets mis is met het product.” Andere oorzaken van verspilling zijn beschadigde verpakkingen of etiketten en de invoering van nieuwe verpakkingen of etiketten. “Wij willen de vernietiging van deze voorraden voorkomen door vraag en aanbod aan elkaar te koppelen en samen met de horecaondernemers naar een nieuwe bestemming te zoeken.”

Via ons platform kunnen leveranciers hun restproducten aanbieden aan de horeca

Westerwoudt merkt dat veel producenten zich schamen voor hun verspilling. Dat is volgens hem helemaal niet nodig. “Vaak wordt er vanuit gegaan dat innovaties altijd succesvol zijn, maar het tegendeel is waar. Maar liefst 85% van de innovaties haalt het eerste jaar niet. Dat komt bijvoorbeeld doordat de goede ideeën niet op het juiste manier of het goede moment in de markt zijn gezet.” Hij hoopt dat er een gedragsverandering bij de producenten op gang komt. “Juist door je kwetsbaar op te stellen en samenwerking te zoeken, kun je samen problemen oplossen en zorgen voor nieuwe kansen. Via ons platform kunnen leveranciers hun restproducten aanbieden aan de horeca.”

‘Bizar veel bezoekers’

De belangstelling voor No Waste is enorm groot, merkt Westerwoudt. “We krijgen bizar veel bezoekers. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: fabrikanten komen van hun voorraden af en horecaondernemers profiteren van lagere prijzen.”

Leveranciers leveren de producten tegen de aangegeven prijzen en nemen de distributie(kosten) voor hun rekening. TIPPR berekent geen commissie. “Onze missie is om de onnodige verspilling voor 2030 gezamenlijk te elimineren. We willen de fabrikanten helpen om beter en slimmer te worden. Daar vragen wij geen vergoeding voor. Ons verdienmodel zit vooral in het delen van productinnovaties van de leveranciers.”

Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur


Beheer