Doorgaan naar artikel

Huismerk bijna helft goedkoper dan A-merk

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Hans Prinsen

Foto: Hans Prinsen

Consumenten zijn aanzienlijk goedkoper uit in de supermarkt als ze voor huismerken kiezen in plaats van A-merken.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Een pakket van 125 artikelen (food en non-food) leverde een gemiddeld prijsverschil op van 45%. Het onderzoek is gehouden in vijftien supermarktketens.

Het prijsverschil is bij Deen, Deka, Dirk en Vomar het grootst. Daar zijn de huismerken gemiddeld 48% goedkoper dan de A-merken. Per artikel varieert het verschil tussen de prijs van huismerk en A-merk wel fors. Als voorbeeld van een product waar relatief weinig prijsverschil is, wordt houdbare melk genoemd. Campina is weinig duurder dan huismerk.

Prijsverschil is toegenomen

Het verschil is afgelopen jaren sterk toegenomen, stelt de Consumentenbond vast. Budget- en huismerken smelten samen tot één goedkope lijn basisproducten, vooral bij Albert Heijn en Jumbo. Ze gaan hiermee de strijd aan met Lidl en Aldi, die op hun beurt juist steeds meer A-merken in hun assortiment opnemen. Tegelijk worden A-merken steeds duurder.

Aanbiedingen zijn niet meegenomen in het onderzoek. Het is gebaseerd op de reguliere prijzen. Aanbiedingen geven gemiddeld een prijskorting van 40-50%. Het aandeel van aanbiedingen in de totale verkopen neemt toe. Een kwart van de uitgaven van klanten gaat naar een product in de aanbieding. Daarbij neemt ook het aantal stuntaanbiedingen toe.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin