HZPC stopt met digitale dochter Solentum

06-04 | |
De SolGrader van Solentum geeft bij een proefrooiing informatie over kilo-opbrengst en maatverdeling van de aardappelen. - Foto: Ruud Ploeg
De SolGrader van Solentum geeft bij een proefrooiing informatie over kilo-opbrengst en maatverdeling van de aardappelen. - Foto: Ruud Ploeg

Aardappelhandelsbedrijf HZPC stopt met de activiteiten van dochterbedrijf Solentum.

De verkoop van de digitale producten van Solentum viel tegen. HZPC probeert de activiteiten onder te brengen bij een ander bedrijf. Solentum is voor 100% eigendom van HZPC. De activiteiten worden beëindigd per 1 mei 2021. Solentum is in 2015 opgericht met als doel om digitale producten en diensten te ontwikkelen voor de agrarische sector.

Vier producten

Daar zijn vier producten uitgerold, waarvan er drie op de markt zijn gebracht. De SolGrader helpt telers om informatie te verzamelen over proefrooiingen van aardappelen en de SolPortal verwerkt deze gegevens in een databank. De SolEye beoordeelt bij een verwerker de kleur van frites. De SolAntenna wordt in een bewaarplaats tussen de aardappelen gestopt om informatie te verzamelen over de bewaarcondities. Deze drie toepassingen zijn door Solentum op de markt gebracht. De SolFry meet het zetmeelgehalte van aardappelen. Die wordt alleen intern gebruikt door HZPC.

Digitalisering van de aardappelsector

Commercieel directeur Herman Verveld stelt dat de digitalisering van de aardappelsector steeds verder gaat. “Daar speelde HZPC op in met Solentum. We gebruikten deze technieken al intern. We wilden dat ook gaan vermarkten. Maar de digitalisering van de aardappelsector gaat te langzaam. De verkopen vallen tegen. Daarom stoppen we met Solentum.”

Redenen voor tegenvallende verkoop

Verveld noemt een paar redenen voor de tegenvallende verkoop. “Bij de SolGrader moet de teler nog steeds proefrooiingen uitvoeren. Het blijkt lastig te zijn om een teler de meerwaarde van het verzamelen van gegevens te laten inzien. Sommige telers zien dat, maar dat zijn er te weinig. Bovendien ging de ontwikkeling van onze producten langzaam. Je hebt maar een beperkte periode in een jaar dat je de SolGrader of de SolAntenna kunt testen. Dan moet je weer een jaar wachten voor je aanpassingen kunt testen. Die langzame ontwikkeling bemoeilijkt de vermarkting.”

Commerciële waarde van gegevens

Wat ook meespeelt is dat de commerciële waarde van de gegevens niet duidelijk is voor de telers, zegt Verveld. “De teler doet inspanningen om data te verzamelen. Maar die gegevens hebben vooral voor zijn afnemers een commercieel belang. Ook zijn telers bang dat informatie die zij verzamelen tegen hen gebruikt kan worden. Dit alles is nog niet goed geregeld.”

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur



Beheer