Doorgaan naar artikel

IDC: digitalisering verhoogt winst voedingsbedrijven

Het digitaliseren van de bedrijfsvoering heeft een positief effect op omzet en winst.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het digitaliseren van de bedrijfsvoering heeft een positief effect op omzet en winst van bedrijven in de voedsel- en drankensector.

Dat komt met name omdat digitalisering de bedrijven helpt om snel in te spelen op veranderingen. Vooral tijdens de coronacrisis konden gedigitaliseerde bedrijven veel beter inspelen op nieuwe situaties dan bedrijven die nog met papier werken, concludeert het Amerikaanse onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) in een trendonderzoek naar de wereldwijde voedsel- en drankensector.

Best effect met ‘clouddiensten’

Het onderzoek is uitgevoerd onder 711 respondenten uit dertien landen verdeeld over vijf segmenten van de voedsel- en drankensector. Volgens het IDC is er een duidelijk verband tussen de mate van digitalisering en de bedrijfsprestaties. Zowel de omzet als de winst stijgt als bedrijven digitaal gaan werken. Dat effect is het sterkst als gebruik wordt gemaakt van ‘clouddiensten’ in plaats van dat de digitalisering plaats vindt op eigen bedrijfscomputers. Dat geldt vooral voor de ERP-systemen (enterprise resource planning), waarmee een bedrijf bijvoorbeeld in- en verkoop op elkaar kan afstemmen.

Wanneer het ERP draait op de eigen computers in plaats van dat alles met papier wordt geregeld, dan ziet IDC een gemiddelde omzetstijging van 1,7% en een winststijging van 2,7%. Als de ERP in een cloud draait, dan stijgt de omzet zelfs met 3,3% en de winst met 3,9%.

Grote verstoringen kunnen optreden

IDC betitelt de voedsel- en drankenmarkt als uiterst competitief, waar grote verstoringen kunnen optreden. De Covid-crisis is een actueel voorbeeld. Andere verstoringen zijn handelsoorlogen, andere wetgeving, grote schommelingen in vraag en aanbod, strubbelingen in het realiseren van een duurzame bedrijfsvoering, snel veranderende consumentenwensen en tekorten aan arbeidskrachten of aan mensen met specifieke vaardigheden, zoals IT-deskundigen.

Complexiteit van de keten

Naast al deze uitdagingen moeten de bedrijven in de voedsel- en drankensector de prijzen ook nog eens concurrerend houden. Daar bovenop komt nog de complexiteit van de keten waarin ze werken; die is lang van de akker of stal naar het consumentenbord met specifieke eisen wat betreft herkomst van de producten en de ingrediënten. En de bedrijven hebben ook nog te maken met bederfelijke goederen, hetgeen extra eisen stelt aan opslag en transport, stelt IDC. “Excelleren in deze complexe wereld was nog nooit zo uitdagend en daarom moet een digitale transformatie als een dwingende noodzaak worden beschouwd.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin