De afgelopen maanden is door diverse handelaren een brandstof aangeboden die veel lijkt op diesel. - Foto: Canva/ Minerva Studio
In dit artikel
Lichte stookolie mag niet verkocht worden als brandstof voor wegverkeer. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na onderzoek.
Brancheorganisatie van de brandstofhandel Nove had bij de overheid aan de bel getrokken over de brandstof, met de vraag om duidelijkheid te geven over of verkoop hiervan legaal is. “De onduidelijkheid of dit product legaal of illegaal is, verstoorde in diverse regio’s het level playing field”, aldus de brancheorganisatie.
Brandstof lijkt op diesel
De afgelopen maanden is door diverse handelaren een brandstof aangeboden die veel lijkt op diesel, maar daar net iets van afwijkt en daardoor formeel onder de categorie ‘lichte stookolie’ valt. De brandstof is hierdoor goedkoper omdat lichte stookolie onder een lager accijnstarief valt.
‘Agri-fuel’
Volgens Nove wordt de brandstof in de agrarische sector onder meer aangeboden onder de naam ‘agri-fuel’. Nove meldde dit voorjaar al dat het ‘gonst van geruchten over een dieselbrandstof die wordt aangeboden en zo versneden is dat deze net buiten de specificatie van EN590 valt’. EN590 is de Europese norm waaraan alle diesel in de Europese Unie moet voldoen.
Brandstof voldoet niet aan Europese brandstofregels
ILT laat nu in een brief aan Nove weten dat de nieuwe brandstof qua technische specificaties niet aan de Europese brandstofregels voldoet. De toezichthouder meldt dat de brandstof onder verschillende benamingen door handelaren wordt aangeboden, gekocht en/of geleverd aan transportbedrijven, loonbedrijven, bedrijven in de agrarische sector, bedrijven in de weg- of waterbouw en andersoortige bedrijven. Dat is niet toegestaan.
De ILT zal hier op handhaven. De inspectiedienst geeft aan dat bestuursrechtelijk dan wel strafrechtelijk zal worden opgestreden tegen bedrijven die de regelgeving overtreden.
Alert zijn
Voor (agrarische) bedrijven is het verstandig om alert te zijn op welke term er op facturen gebruikt wordt, zegt Nove-directeur Erik de Vries. Producten die niet aan de EN590-norm voldoen (zoals deze nieuwe brandstof) mogen geen diesel genoemd worden. Op een factuur van diesellevering staat doorgaans dieselolie benoemd en eventueel ook EN590.