Skip to content

ING: consumenten besparen op dagelijkse boodschappen

Consumenten besparen vanwege de stijgende prijzen massaal op dagelijkse aankopen, zoals voedingsmiddelen.

Pinnen aan de kassa van een supermarkt. Uit onderzoek door ING blijkt dat consumenten op hun dagelijkse aankopen besparen. Foto: Canva/Kong Ding Chek premium

Pinnen aan de kassa van een supermarkt. Uit onderzoek door ING blijkt dat consumenten op hun dagelijkse aankopen besparen. Foto: Canva/Kong Ding Chek

Consumenten besparen vanwege de stijgende prijzen massaal op dagelijkse aankopen, zoals voedingsmiddelen.

Volgens een onderzoek van ING in zes EU-lidstaten probeert 35 tot 45% van de consumenten te besparen. In het Verenigd Koninkrijk groeit de omzet van discountwinkels en consumenten kopen meer huismerkproducten. Dit patroon is ook zichtbaar in Frankrijk, volgens ING. De bank verwacht dat deze verschuivingen naar discounters en huismerkproducten de komende maanden verder toeneemt in Europa.

Hogere salarissen

De verschuiving naar goedkopere voedingsmiddelen wordt wel geremd door twee oorzaken, schrijven ING-analisten in een analyse van de voedingsmarkt. De krapte op de arbeidsmarkten leidt tot stabiele of hogere salarissen en remt de werkloosheid. Daarnaast verlichten ondersteunende beleidsmaatregelen van overheden een deel van de pijn voor consumenten. De tweede oorzaak is dat de hogere inkomensgroepen tijdens de lockdowns veel extra geld opzij konden leggen, omdat ze minder uitgaven. Hun noodzaak om nu te besparen op voedselkosten is daardoor klein.

Voedselinflatie houdt aan

De ING-analisten verwachten dat de voedselinflatie nog wel even aanhoudt in de eurozone en in de tweede helft van dit jaar gemiddeld uitkomt op 6%. In maart gaf 63% van de voedingsmiddelenproducenten in Europa aan de prijzen te gaan verhogen. Dat aandeel is nog nooit zo groot geweest. Grondstofprijzen blijven hoog, net als de energiekosten.

Goedkopere ingrediënten

Voedselproducenten kunnen volgens ING meerdere acties ondernemen om de stijgende inputkosten te compenseren. Bedrijven kunnen contracten met retailers en andere klanten heronderhandelen om prijsstijgingen te kunnen doorberekenen. Sommige bedrijven versterken de promotie van hun producten of ze verkleinen de verpakkingsgrootte. Ook schakelen bedrijven over op goedkopere ingrediënten of ze kopen grotere hoeveelheden om kosten te besparen. Verder maken ze hun bedrijfsprocessen efficiënter of maken minder producten om kosten te besparen.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin