Doorgaan naar artikel

Inhaalslag horeca is voorbij, bestedingen weer op niveau voor corona

De grote inhaalgroei na de coronalockdowns zit erop voor de horeca.

Uit de pingegevens van dit jaar blijkt dat de horeca een mooie inhaalslag heeft gemaakt.  Foto: Canva premium

Uit de pingegevens van dit jaar blijkt dat de horeca een mooie inhaalslag heeft gemaakt. Foto: Canva

De grote inhaalgroei na de coronalockdowns zit erop voor de horeca. Dat blijkt uit nieuwe pingegevens van de ABN Amro. Daarnaast kan de dalende koopkracht verder drukken op de groei in deze sector.

Uit de pingegevens van dit jaar blijkt dat de horeca een mooie inhaalslag heeft gemaakt. ABN Amro concludeert dat de horeca- en supermarktbestedingen weer op in pré-corona evenwicht zijn. Aan de hand van geanonimiseerde transactiedata analyseert de bank de mate waarin consumenten in de supermarkt en horeca uitgeven. De inhaalslag van de horeca lijkt nu weer over, omdat het weer op het pre-corona niveau ligt en nu iets af lijkt te zwakken.

Horeca-uitgave gaan afnemen

De analisten van ABN Amro kunnen niet zeggen of dit al te maken heeft met de dalende koopkracht of dat dit het resultaat is van het einde van de zomer. ABN Amro voorspelt voor 2023 een omzetafname van 2%  in de horeca. Onder andere door de dalende koopkracht en consumentenvertrouwen. Horecabestedingen worden vaak als niet-essentieel beschouwd, terwijl dit niet voor boodschappen in de supermarkt geldt. Horeca-uitgaven en supermarktboodschappen kunnen als substituten worden gezien. Relatief minder geld uitgeven aan de horeca ten opzichte van de supermarkt is een manier om geld te besparen. Tijdens de lockdowns was dit ook te zien: toen werd er meer geld uitgegeven aan de supermarkt omdat de horeca gesloten was. Na de heropening leverde de supermarkten weer in.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin