Alle melk is wit en een slachtkoe is een slachtkoe. Vijf jaar geleden ging dat zeker nog op. Toen was het, naast biologisch, eenvormigheid troef in productie. Sindsdien komen er steeds meer onderscheidende concepten.
Dat startte in de melk; denk aan de Albert Heijn-stroom van A-ware, PlanetProof van FrieslandCampina en het Beter Leven-keurmerk. Nu start hetzelfde in de vermarkting van slachtkoeien. Met een dikke plus in de prijzen.
Lees ook: Nieuwe gesloten rundvleesketen in de maak
Voor melkveehouders is de opbrengst van de slachtkoeien een wezenlijk onderdeel van het inkomen. Ruwweg 10% van de bruto omzet komt immers uit omzet en aanwas. Dat gaat meer worden voor melkveehouders die aan A-ware leveren binnen de AH-stroom. Zij beuren binnenkort een vaste toeslag, gedacht wordt aan circa € 80 per koe, als ze de dieren leveren aan de integratie van Heijdra Vleesvee in IJsselstein (Utrecht).
Daarbovenop volgt nog een nabetaling, mogelijk in dezelfde orde van grootte, na levering van het dier vanuit de integratie aan Hilton Foods die het karkas verwerkt tot rundvlees voor Albert Heijn. Af te zetten onder een plus wegens milieu- en diervriendelijk en puur Nederlands.
Met dit innovatieve initiatief van vier gerenommeerde partijen wordt niet alleen de melk uit de AH-stroom beter betaald, maar ook het vlees. In die stroom zitten bovengemiddeld grote bedrijven. Bij 150 koeien en 30% vervanging leveren die 45 slachtkoeien per jaar x € 150 extra is het toch mooi € 7.000 extra inkomen.
Er is gedegen vooronderzoek gedaan. Grootste vraagteken is of de consument een onderscheidende smaak herkent en of ze er blijvend extra voor wil betalen. Maar het meest positieve is dat de vier gerenommeerde partijen er heil in zien, dat ze eraan willen trekken, erin investeren en een deel van de extra marge aan de veehouder uitkeren. Dat smaakt naar meer, want zoiets kan natuurlijk net zo goed binnen de PlanetProof-keten.
Meer prijsinformatie over slachtkoeien en ander rundvee vind je op FoodAgribusiness.nl/markt