Doorgaan naar artikel

Investeerders sporen bedrijfsleven in klimaatdoelen aan

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Klimaatverandering, en de bijdrage van de mens hieraan, staat niet meer ter discussie.

De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde. Een stijging van 1,5 graad boven het gemiddelde van 1850-1900 wordt mogelijk al in 2030 bereikt, tien jaar eerder dan verwacht. Die 1,5 graad is een belangrijke grens in het Klimaatakkoord van Parijs in 2015. Het internationale klimaatpanel IPCC luidde begin augustus de noodklok.

Het IPCC pleit voor drastische maatregelen. Op een nieuwe klimaattop in november in Glasgow praten wereldleiders, wetenschappers en delegaties over nieuwe afspraken om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Het traject loopt vaak stroef. Economische en politieke belangen botsen.

Veel bedrijven omarmen ook een van de zeventien duurzaamheidsdoelen van de VN

Niet voor het eerst stoomt het bedrijfsleven op de route vastgelegd beleid voorbij, aangespoord door burger of consument. Zoals met On the way to PlanetProof of Beter Leven-keurmerk. Veel bedrijven omarmen ook een van de zeventien duurzaamheidsdoelen van de VN. Vaak omdat er betrokkenheid is, nog vaker omdat het goede sier maakt. De term klimaatneutraal duikt daarin steeds vaker op.

Voedsel- en drankenindustrie blijft achter

Uit onverwachte hoek komt daar een aansporing bij. De wereldwijde investeerdersgroep Climate Action 100+, met een totale orderportefeuille van $ 55 miljard een serieuze partij, oordeelt dat de voedsel- en drankenindustrie achterblijft bij de afspraken van Parijs. De groep eist maatregelen in de hele keten, tot aan de primaire land- en tuinbouwbedrijven. Ook dit is een realiteit. De massa beweegt en is niet meer te stoppen. Je wilt niet als roepende in de woestijn achterblijven.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin