Doorgaan naar artikel

Investeerders willen dat Nestlé ongezonde producten schrapt

Een groep van 26 grote investeerders dringt er bij Nestlé op aan om ongezonde artikelen te schrappen

Nieuws
Food
De groep aandeelhouders wil dat Nestlé, bekend van onder meer KitKat, naast focus op gezondere producten, ook ongezondere producten aanpakt. - Foto: ANP premium

De groep aandeelhouders wil dat Nestlé, bekend van onder meer KitKat, naast focus op gezondere producten, ook ongezondere producten aanpakt. - Foto: ANP

Een groep van 26 grote investeerders dringt er bij Nestlé op aan om ongezonde artikelen te schrappen en ‘meer evenwicht in zijn verkopen te brengen richting gezonde producten’.

De groep, verenigd in ShareAction, juicht toe dat de fabrikant van onder meer KitKat, Smarties en Milky Way meer nadruk legt op gezondheid. De groep wil echter dat dan ook ongezondere producten verdwijnen.

Focus op producten met meer voedingswaarde

De recent bekendgemaakte focus van het grootste voedings- en drankenconcern ter wereld op meer voedingswaarde is weliswaar toe te juichen. Het gaat de grote aandeelhouders echter niet ver genoeg. “De overconsumptie van verpakte levensmiddelen met een beperkte voedingswaarde vormt een systematisch risico voor de financiële opbrengsten. Nestlé moet daarom het aandeel gezonde verkopen in de omzet snel opvoeren. Als de directie niets doet, dan zullen we de druk opvoeren.”

Simon Rawson, plaatsvervangend directeur van ShareAction: “Nestlé heeft gezegd dat het meer gezondere voedingsproducten wil verkopen. Het bedrijf geeft daarbij geen garanties dat het ook zijn minder gezonde voedingsverkopen zal aanpakken. Dat is essentieel om het tij te keren tegen de schadelijke effecten van aan eetgewoonten gerelateerde slechte gezondheid. Nestlé heeft een kans om voor te lopen op de wetgeving en de toenemende verwachtingen van aandeelhouders.”

‘Nestlé kan volksgezondheid bevorderen’

ShareAction wijst op recent onderzoek van de World Obesity Federation dat in 2035 meer dan de helft van de wereldbevolking kampt met overgewicht of obesitas, tenzij er snelle en ingrijpende actie wordt ondernomen. “Nestlé kan als de grootste voedings- en drankenproducent zó veel meer doen om de volksgezondheid te ondersteunen”, zegt Rawson. Zijn groepering van activistische aandeelhouders voert al vier jaar het ‘Healthy Markets Initiative’ om gezondheid te integreren in besluiten over investeringen door voedingsproducenten.

Hoe werken foodprofessionals van onder andere Unilever en McDonald’s in Nederland aan het gezonder maken van producten? Lees deze serie over Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin