Invoering Nutri-Score jaar uitgesteld

Foto: ANP
Foto: ANP

De invoering van voedselkeuzelogo Nutri-Score wordt met een jaar uitgesteld naar 2022.

Dat schrijft verantwoordelijk staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel voorbereidingen voor invoering in gang zijn, is invoering in 2021 niet haalbaar. Voordat Nutri-Score in Nederland wordt ingevoerd, moet de wetenschappelijke onderbouwing in orde zijn. Zodra de eerste wetenschappelijke evaluatie van het internationale wetenschappelijk comité van de deelnemende landen gereed is, zal Blokhuis na advies van RIVM en de Gezondheidsraad een definitief besluit nemen over de invoering.

Nutri-Score werkt met vijf kleurcodes van oranje tot rood die de gezonde voedingskeuze moet ondersteunen. Nederland werkt bij de invoering samen met België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland. In het wetenschappelijk comité zitten vertegenwoordigers vanuit deze landen. Ze onderzoeken de berekening achter Nutri-Score en beoordeling of de criteria van Nutri-Score in samenspraak zijn met de voedingsrichtlijnen van de deelnemende landen.

Demotiveren ongezond voedsel via wet

Volgens CBS heeft in Nederland 44,4% van de bevolking overgewicht. Hoewel veel mensen weten wat gezonde en ongezonde voeding is, worden onbewust vaak ongezonde keuzes gemaakt. “De huidige voedselomgeving is geen weerspiegeling van de Richtlijn Schijf van Vijf en het aanbod van en de verleiding tot ongezond voedsel is vele malen groter dan voor gezond voedsel”, aldus Blokhuis. Gemiddeld is 82% van de aanbiedingen in reclamefolders van supermarkten ongezond.

Nederland scoort zwak als het gaat om het creëren van een gezonde voedselomgeving

Blokhuis zoekt wettelijke mogelijkheden om het aanbod van ongezond voedsel, zoals via fastfoodketens, te weren in bepaalde gebieden. Uit onderzoek blijkt dat in de nieuwe Omgevingswet, net als in het huidige bestemmingsplan bedrijven alleen geweerd kunnen worden als daar argumenten voor zijn met betrekking tot de ‘fysieke leefomgeving’. Gemeentes kunnen geen aanbod van ongezond voedsel weren vanwege de schadelijke effecten van consumptie van dat voedsel op de volksgezondheid. Blokhuis schrijft dat er via aanpassingen van de Omgevingswet of via de Wet Publieke gezondheid mogelijk wel opties zijn. Eenvoudig lijkt dit niet, het moet juridisch wel onderbouwd worden waarom een fastfoodrestaurant niet gevestigd mag worden en een supermarkt wel, terwijl daar ook ongezond voedsel wordt aangeboden. Voor het beperken van aanbod van ongezond voedsel in winkels die daar niet hoofdzakelijk voor zijn bedoeld, zoals de snoep bij de kassa in de bouwmarkt, zoekt Blokhuis naar mogelijkheden via de warenwet.

Uit een internationale vergelijkingsstudie blijkt dat Nederland zwak scoort als het gaat om het creëren van een gezonde voedselomgeving.

Vermaas
Mariska Vermaas Redacteur



Beheer