IRI: Online boodschappen aanjager supermarktomzet

19-01 | |
Online bestelde boodschappen worden in bezorgauto's gezet. Bijna 60% van de groei van de supermarktomzet in 2021 komt uit online verkoopkanalen. - Foto: Albert Heijn
Online bestelde boodschappen worden in bezorgauto's gezet. Bijna 60% van de groei van de supermarktomzet in 2021 komt uit online verkoopkanalen. - Foto: Albert Heijn

Online boodschappen zijn de grootste aanjager voor de gestegen supermarktomzet in 2021.

Bijna 60% van de totale groei van de supermarktomzet in 2021 komt uit de online verkoopkanalen van reguliere supermarkten. Dat blijkt uit de jaarlijkse omzetcijfers van supermarkten van marktonderzoeksbureau IRI.

Voor 2021 komt IRI uit op een totale omzet van € 45 miljard voor supermarkten. Dat is net iets meer dan de omzet in 2020. Gecorrigeerd voor de extra week in het jaar 2020 komt dat neer op een omzetstijging van 2%. Dat zijn net iets andere cijfers dan de omzet- en groeicijfers van Nielsen IQ, onder meer door kleine verschillen in bedrijven en onderdelen die wel of niet worden meegenomen.

Voor 2022 gaat IRI ervan uit dat de omzet van supermarkten ongeveer gelijk zal blijven, ondanks een krimp van de verkoopvolumes. Dat komt door de prijsstijgingen die nog voor een groot deel verwerkt gaan worden in de prijzen van supermarkten.

Fusiebedrijven Plus en Coop

De grote lijn is echter gelijk in beide onderzoeken. Marktleider Albert Heijn is in 2021 harder gegroeid dan Jumbo en inkoopcombinatie Superunie verliest marktaandeel, vooral door het verdwijnen van de winkels van Deen. 2 formules zonder online verkoopkanaal, Jan Linders en Dirk, zien ook het marktaandeel krimpen.

Voor supermarktketens Plus en Coop, die inmiddels zijn gefuseerd, is het laatste jaar als zelfstandige keten minder goed verlopen. Beide ketens moesten volgens IRI iets marktaandeel prijsgeven. Plus en Coop gaven recent aan dat de omzet over 2021 uitkwam op € 4,7 miljard.

Rendement lager

Het aandeel van online in de gezamenlijke omzet van Plus en Coop kwam uit op 5,2%. Dat was in 2020 4,4%. Dat komt neer op een groei van iets minder dan 20%. Bij marktleider Albert Heijn is online inmiddels goed voor 10% van de totale omzet, in 2021 groeide de omzet van het bezorgen van boodschappen bij Albert Heijn met bijna 35%, bij Jumbo was dat een groei van 30%.

In hoeverre online boodschappen nu al een beter rendement opleveren, is nog de vraag. Tot nu toe zijn de kosten van het online verkoopkanaal duidelijker hoger dan in de fysieke winkels.

Esselink
Wim Esselink Redacteur


Beheer