Irritatie bij import en export groente en fruit

07-01-2020 | |
Foto: ANP - Foto: Robin van Lonkhuijsen
Foto: ANP

Ondernemers die starten met export of import van groente en fruit kennen irritatie en frustratie over drempels en vereisten.

Dat blijkt uit onderzoek van Sira Consulting in opdracht het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het onderzoek moest de ‘klantreis’ in kaart brengen: de stappen die nodig zijn om tot transacties te komen buiten de Europese Unie.

Regeldruk verminderen

Het ministerie streeft naar minder regeldruk. Door nieuwe plantgezondheidsregelgeving is die druk sinds 14 december nog toegenomen, maar dit valt buiten het onderzoek.

Voordat een bedrijf kan exporteren naar derde markten (buiten de EU) zijn veel drempels lastig te slechten. Zo zijn de landeneisen niet altijd duidelijk, blijkt uit het onderzoek Klantreis Internationaal Zakendoen buiten de Europese Unie. De informatievoorziening van de Nederlandse overheid wordt wisselend ervaren. Het plannen van kwaliteitsinspecties door het Kwaliteits Controle Bureau kan bovendien een drempel zijn. Het komt voor dat zendingen hierdoor worden vertraagd.

Verschillende informatiesystemen

Ondernemers ervaren verder irritatie en hinder door het gebruik van verschillende informatiesystemen voor export (e-CertNL en AGS). Ondernemers moeten daarin twee keer vergelijkbare informatie aanleveren.

De onderzoekers signaleren dat een deel van de ondernemers die nieuwe exportbedrijven start eerder ervaring heeft opgedaan bij een groter bestaand handelsbedrijf. Zij hebben een voorsprong.

Geen centraal praktijkgericht aanspreekpunt

Nieuwe bedrijven die beginnen met import ervaren dat als moeizaam. Zij missen een centraal en praktijkgericht aanspreekpunt dat hen op weg helpt. Voor ervaren importeurs is het proces vereenvoudigd, zoals de NVWA-inspecties.

Hinderlijk is de röntgenscan in de Rotterdamse haven, blijkt uit het onderzoek. Bedrijven maken extra kosten. Ze worden ook niet van te voren op de hoogte gebracht bij zo’n extra controle. Bovendien daalt de waarde van de zending als de vertraging daardoor enkele dagen duurt.

Het onderzoek van Sira Consulting heeft de procedure van internationaal zakendoen nu in kaart gebracht, met een stappenplan dat de onervaren ondernemer moet doorlopen.

Verheul
Jeroen Verheul Redacteur


Beheer