Doorgaan naar artikel

Jaarrond Nederlandse komkommers bij Albert Heijn

Door jaarrond Nederlandse komkommers aan te bieden, wordt de logistieke keten in de wintermaanden met twee dagen verkort. - Foto: Albert Heijn premium

Door jaarrond Nederlandse komkommers aan te bieden, wordt de logistieke keten in de wintermaanden met twee dagen verkort. - Foto: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn geeft verder gehoor aan de behoefte aan meer producten van eigen bodem, door Nederlandse komkommer jaarrond in de winkels te leggen.

Immers, hoe verser, hoe lekkerder. Snelheid in de keten is dan belangrijk. Dichtbij inkopen is dus de beste manier om lekkere komkommers aan te bieden.

Komkommer is gezond, makkelijk toepasbaar en wordt door de meeste mensen gegeten. Daarom is het het populairste product van de groente- en fruitafdeling; Albert Heijn verkoopt jaarlijks zo’n 50 miljoen stuks. Die kunnen nu allemaal van Nederlandse telers worden betrokken, door het bieden van afnamezekerheid in de vorm van afspraken over aantallen en prijs.

Afnamezekerheid voor telers

“Komkommers van eigen bodem zijn een stuk verser dan geïmporteerde”, zegt Gijs Heineke, inkoper groente bij Albert Heijn. “Je hebt ze twee dagen na de oogst al op je aanrecht liggen. Door telers afnamezekerheid te geven, hebben we altijd voldoende beschikbaar voor onze klanten. Af en toe komen er ook kromme komkommers van de planten, die verkopen we in de vorm van de Buitenbeentjes.”

40 miljoen Nederlandse AGF erbij

Dit past in de strategie van Albert Heijn om verse producten zo dichtbij mogelijk in te kopen. Melk, kaas, eieren, kip en varkensvlees komen volgens de grootgrutter volledig van eigen bodem. Dit jaar komen er meer dan 40 miljoen Nederlandse aardappel-, groente- en fruitproducten bij. Door jaarrond Nederlandse komkommers aan te bieden, wordt de logistieke keten in de wintermaanden met twee dagen verkort. Dat doet veel met de versheid en de kwaliteit van de komkommers.

In het Beter voor de Natuur en Boer-programma werkt Albert Heijn met vaste telers om de klimaatimpact te verlagen, de biodiversiteit te verbeteren en de bodem te versterken.

Lees ook: Albert Heijn zet in op product van eigen bodem

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin