Doorgaan naar artikel

Jumbo doorbreekt omzetgrens van € 10 miljard in bewogen jaar

Supermarktketen Jumbo doorbreekt de omzetgrens van € 10 miljard in 2022.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Supermarktketen Jumbo doorbreekt de omzetgrens van € 10 miljard in 2022. Ten opzichte van 2021 groeide de omzet met 3,2% naar een totaal van € 10,3 miljard.

Met enkel de Jumbo-formule behaalde het bedrijf een omzet van € 10,17 miljard. In 2021 was de omzet € 9,9 miljard, in dat jaar werd de verwachting van € 10 miljard omzet niet waargemaakt. Het marktaandeel van de Brabantse super blijft hetzelfde als voorgaande jaren, 22%. Het winkelbestand groeide in Nederland met drie winkels naar 688. In België timmert de supermarkt hard aan de weg, in totaal heeft de supermarktketen er nu 37 waarvan 10 er in het afgelopen jaar zijn geopend.

Onstuimig jaar

Voor Jumbo was 2022 een bewogen jaar. Negatieve publiciteit ontstond door het tijdelijk aftreden van topman Frits van Eerd omdat hij mogelijk betrokken is bij een witwaszaak. Daarnaast kwam er ook veel commentaar op de WK-reclame van het bedrijf. Bovenop dat alles drukte de hoge inflatie op de portemonnee van de consument. Commissaris Ton van Veen noemt de prijsstijgingen ‘zorgwekkend’ en stelt dat het lastig is de voorspellen of en wanneer de prijzen stabiliseren. Van Veen: “Wij vinden dat het de verantwoordelijkheid van alle partijen is om de inflatie niet verder aan te jagen. Om die reden nemen we ook zelf genoegen met een lagere marge op essentiële artikelen.”

Mix van online en fysiek

De supermarkt zegt dat de stormachtige groei van online boodschappen is gaan liggen. In 2021 groeide de online omzet met 30%, in 2022 is de plus nog 4,5%. De omzet afkomstig uit de online kanalen bedraagt € 670 miljoen. Dit wordt voor een groot deel gedreven door de online activiteiten op de zakelijke markt, die groeide met 50%. In 2022 viel de keuze vaker voor een afwisseling van fysiek en online boodschappen doen. De supermarkt verwacht dat in 2025 ruim de helft van de klanten kiest voor deze mix, omnichannel boodschappen.

La Place

De omzet van restaurantketen La Place is weer bijna op het niveau van voor de coronapandemie. De omzetbijdrage is € 107 miljoen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021. Afgelopen jaar stond niet meer volop in het teken van lockdowns, waardoor de omzet is gestegen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin