Just Eat groeit verder, nog wel met verlies

15-07 | |
Een bezorger van Just Eat in Liverpool, Engeland. - Foto: ANP
Een bezorger van Just Eat in Liverpool, Engeland. - Foto: ANP

Maaltijdbezorger en besteldienst Just Eat Takeaway is in het afgelopen halfjaar opnieuw hard gegroeid.

Het aantal bestellingen buiten de Verenigde Staten (VS) steeg met 61%. Inclusief de VS groeide het aantal bestellingen met 51% naar in totaal bijna 550 miljoen bestellingen. In Nederland noteerde het bedrijf een toename van 37% naar ruim 31 miljoen bestellingen. De moedermaatschappij van Thuisbezorgd.nl verwacht ook voor heel 2021 een flinke groei ten opzichte van 2020. De cijfers zijn inclusief de cijfers van het Amerikaanse Grubhub dat is overgenomen door Just Eat Takeaway.

Omzetwaarde 50% hoger

De omzetwaarde van de bestellingen die lopen via Just Eat kwam in het afgelopen halfjaar uit op ruim € 14 miljard, 50% meer dan in het eerste halfjaar van 2020. In de VS steeg de omzetwaarde met 31% naar € 4,4 miljard gecorrigeerd voor wisselkoersen. De omzet in het Verenigd Koninkrijk steeg met ruim 60% naar € 3,1 miljard. De omzetwaarde van Nederlandse bestellingen steeg met bijna 50% naar € 800 miljoen.

Verlies in 2021

Topman (en oprichter) Jitse Groen geeft aan dat het bedrijf voorlopig blijft investeren in marktaandeel. Dat uit zich in hoge kosten en ook voor dit jaar wordt nog gerekend op een fors verlies. Verliescijfers over het eerste halfjaar meldt Just Eat niet. Voor heel 2021 noemt Groen een brutowinst (Ebitda) van min 1% tot min 1,5% van de omzetwaarde van de bestellingen. Uitgaande van een voorspelde omzet van € 28 miljard tot € 30 miljard voor heel 2021 zou dat neerkomen op een verlies van € 280 miljoen tot € 450 miljoen.

Maximale vergoeding in VS eindigt

Voor de Amerikaanse tak Grubhub verwacht het bedrijf dat het einde van de corona-lockdowns goed zal uitpakken. Enerzijds omdat veel Amerikanen weer terugkeren naar kantoor, maar ook omdat dan een einde kan komen aan de maximale vergoeding per bestelling. Veel Amerikaanse steden hebben gedurende de pandemie een maximaal bedrag vastgesteld voor bezorgingskosten. Deze zogenoemde ‘fee caps’ en kortingen voor partners in de VS en Canada hebben het bedrijf in het afgelopen halfjaar € 200 miljoen gekost.

Esselink
Wim Esselink Redacteur



Beheer