Kaufland en Bioland breiden samenwerking uit

25-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Kaufland gaat in samenwerking met producentenvereniging Bioland het aanbod van biologische levensmiddelen verder uitbreiden. Dat heeft de Duitse supermarktketen bekendgemaakt.

Naast uitbreiding van het assortiment zijn er ook afspraken gemaakt over eerlijke handel. Het gaat onder meer om de betaling van ‘eerlijke’ producentenprijzen, financiële steun bij ontwikkelingsprojecten en afname van producten tijdens de omschakelfase naar bio. Voor eventuele geschillen moet een ombudsman uitkomst bieden.

Bioland is de grootste vereniging van biologische landbouwbedrijven in Duitsland en Zuid-Tirol. Zo’n 8.700 biologische landbouwbedrijven werken volgens de Bioland-richtlijnen, die strenger zijn dan het EU-biocertificaat. Momenteel omvat het biologische assortiment van Kaufland 3.300 producten. Doel is dus om dit verder uit te breiden. Onder meer door in het eigen K-Bio merk producten met Bioland-certificering op te nemen.

Naar 30% landbouwareaal

Bioland-voorzitter Jan Plagge geeft aan dat dit soort langetermijncontracten zekerheid bieden en agrariërs stimuleren om te schakelen naar biologisch. Dit is volgens hem van belang om biologisch areaal in Duitsland te laten groeien naar 30% van het totale landbouwareaal in 2030.

Kaufland is in Duitsland zeker niet de enige supermarktketen die zich probeert te onderscheiden met bio. Zo introduceert Edeka voor zijn winkels het nieuwe biologische merk Naturkind. Het merk moet zich vooral proberen te onderscheiden door een aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Tegen het einde van het jaar moet het Naturkind-assortiment zo’n 100 producten omvatten. Ook Aldi Süd, met naar verluidt een marktaandeel van 16% nu al de grootste bio-speler, breidt de bio-activiteiten uit. Zo gaat de discounter samenwerken met producentenvereniging Naturland.

Willem Veldman
Meer over


Beheer