Keestrack na overname Goldoni: ‘Trekkers tot 200 pk’

09-06 | |
De Goldoni-fabriek in Migliarina di Carpi, Modena, Italië. - Foto: Keestrack
De Goldoni-fabriek in Migliarina di Carpi, Modena, Italië. - Foto: Keestrack

De Belgische mijnbouw- en bouwmachineproducent Keestrack nam dit voorjaar het bijna failliete Italiaanse trekkermerk Goldoni over. We spraken één van de Keestrack-eigenaren, Peter Hoogendoorn, over deze overname en de toekomstplannen.

Het Belgische Keestrack is vooral bekend van de zeven en brekers. Opvallend was dan ook dat het bedrijf in maart van dit jaar het bijna failliete Italiaanse trekkermerk Goldoni overnam. In 2020 kwam Goldoni in financiële problemen. Arbos Group, toen eigenaar van Goldoni, diende in februari 2020 een faillissementsprocedure in, om een staat van insolventie te verkrijgen en zo te proberen een faillissement te voorkomen. Vanuit daar zag Keestrack de kans om Goldoni over te nemen.

Overname Goldoni een kans voor Keestrack

Maar, waarom stapt een machinefabrikant als Keestrack in de landbouwmachines? Peter Hoogendoorn, één van de Keestrack-eigenaren, legt uit: “We willen terug in de landbouw. Mijn grootouders waren namelijk boer in Loosdrecht en mijn vader (Kees Hoogendoorn) zat daarbij in de maatschap. Omdat groei lastig was, is hij uiteindelijk in de handel en productie van bouwmachines gegaan. Dat was de start van het merk Keestrack. De wens om de stap te maken in de landbouw bleef. De overname van Goldoni kwam voor ons dus als kans en die hebben we gegrepen.”

Tekst gaat door onder de foto

Peter Hoogendoorn:
Peter Hoogendoorn: "De overname van Goldoni was voor ons een kans om weer actief te zijn in de landbouw." - Foto: Keestrack

Eerst onderdelen, dan trekkers

Goldoni zat in de fase net voor een faillissement toen Keestrack het bedrijf overnam. Het was dus in handen van een curator. De fabriek stond op dat moment stil. Met de overname nam Keestrack ook 110 van de 179 werknemers van het Italiaanse trekkermerk over. Zij konden gelijk aan de slag. Hoogendoorn: “Na de overname hebben we de productie zo snel mogelijk weer opgestart. Onze prioriteit is de onderdelenvoorziening op orde brengen. Immers, als je geen onderdelen levert, verkoop je ook geen trekkers. Ook de productie van smalspoortrekkers is, na achttien maanden, gelukkig weer opgestart.” In april rolde de eerste Goldoni, een Transcar 40, onder de vlag van Keestrack van de fabrieksband.

Meer dan alleen smalspoortrekkers

“De ambitie is om in de komende jaren onder de naam Goldoni ook grotere trekkers te produceren voor de Europese en Amerikaanse markt. Eerst tot 110 pk en uiteindelijk ook tot 200 pk ergens rond 2027 à 2029”, legt Hoogendoorn uit.

Het blijft niet alleen bij het uitbreiden van de trekkermodellen. “In huis hebben we veel ervaring met het elektrisch aandrijven van onze machines, dus daar liggen zeker kansen voor de (landbouw)trekkers. Daarnaast pakken we ook de productie van de eenassige trekker en de zogenoemde Transcar weer op. Dit is een trekker met laadbak. Daar kon oorspronkelijk maar één persoon op, wij willen er een tweezitter van maken.”

Tekst gaat door onder de foto

Keestrack-oprichters Kees Hoogendoorn en Annet Schoenmaker (midden) met zoons Peter (links) en Frederik (rechts). - Foto: Keestrack
Keestrack-oprichters Kees Hoogendoorn en Annet Schoenmaker (midden) met zoons Peter (links) en Frederik (rechts). - Foto: Keestrack

Goldoni blijft oranje

Verwacht in de toekomst geen gele Goldoni-trekkers. Die kleur blijft enkel voor de wegenbouw, mijnbouw en recycling. Ook komt de naam Keestrack niet prominent op de motorkap van de trekkers. “De merknaam Goldoni blijft bestaan. De trekkers houden ook de bekende Goldoni-oranje kleur. Je zal de naam Keestrack misschien tegenkomen op een typeplaatje of een filter, maar daar blijft het bij.”

Nu de productielijnen weer draaien, kijkt Keestrack vooral met veel optimisme naar de toekomst. “Ons grote voordeel is dat we starten met niks. Een leeg vel papier dat we zelf kunnen invullen. We gaan eerst met dealers en boeren aan tafel over de (toekomstige) wensen. We willen het graag beter en innovatiever doen dan de rest. Dat is onze visie, en die visie bracht ons ook succes met de producten die we nu al bouwen.”

Neijenhuis
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.