Kellogg: consumenten blijven prijsstijgingen niet slikken

14-02 | |
Kellogg had te maken met een staking in alle vier de Amerikaanse graanfabrieken. - Foto: ANP
Kellogg had te maken met een staking in alle vier de Amerikaanse graanfabrieken. - Foto: ANP

Consumenten zullen op een gegeven moment prijsstijgingen van levensmiddelen niet meer voor lief nemen, maar als gevolg minder producten gaan kopen.

Die voorspelling deed voedingsmiddelenbedrijf Kellogg eind vorige week. Kellogg presenteerde zijn jaarresultaten en CEO Steven Cahillane noemde daarbij de prijselasticiteit van Kellogg-producten. De prijselasticiteit laat zien hoe de vraag verandert wanneer er een prijsverandering is. De vraag naar Kellogg-producten was prijsinelastisch, wat betekent dat de gevraagde hoeveelheid relatief minder sterk veranderde dan de prijs. Maar Cahillane verwacht niet dat dat zo zal blijven. “Het is duidelijk dat de inflatie maar doorgaat.”

Minder kopen

In een interview met Bloomberg zei Cahillane dat het lastig te bepalen is wanneer het omslagpunt komt, wanneer consumenten minder gaan kopen door hogere prijzen, maar dat “consumenten niet houden van hogere prijzen. Dat weten we”. Tegelijkertijd ziet hij de producten van Kellogg als producten die consumenten kopen wanneer ze vooral thuis eten en niet uit eten gaan om kosten te besparen.

De CEO noemt de inflatie, “tot niveaus die de industrie in tien jaar niet had gezien”, “een extreme uitdaging in 2021”. Daarnaast had het bedrijf, onder andere bekend van de ontbijtgranen, te maken met een staking in alle vier de Amerikaanse graanfabrieken en een brand in één locatie. Het had een negatieve impact op de omzet en winst. De organische groei van de omzet kwam uit op 3% en de operationele winst zonder wisselkoerseffecten kwam bijna 2% lager uit. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 1,3% en de operationele winst daalde met 11% als gevolg van de stakingen.

Kloosterman


Beheer