Doorgaan naar artikel

Kellogg splitst in drieën, één bedrijf focust op volledig plant-based

Voedingsbedrijf Kellogg Company wordt opgesplitst in drie aparte bedrijven.

Hoofdkantoor van Kellogg Company in het Belgische Mechelen. - Foto: ANP premium

Hoofdkantoor van Kellogg Company in het Belgische Mechelen. - Foto: ANP

Voedingsbedrijf Kellogg Company wordt opgesplitst in drie aparte bedrijven. Eén bedrijf gaat zich richten op de snackactiviteiten en de verkoop van (ontbijt)granen en noedels wereldwijd, een ander op de Noord-Amerikaanse (ontbijt)granen en het laatste op de plant-based markt.

Het ‘snackbedrijf’ – de nieuwe bedrijven hebben nog geen namen – is goed voor een omzet van zo’n $ 11,4 miljard. Bijna 60% van de omzet komt van de snacks die wereldwijd worden verkocht, waaronder die van het merk Pringles. Ongeveer een kwart van de omzet komt van de internationale verkoop van ontbijtgranen, zoals Kellogg‘s, Coco-Pops en Special K. Het snelst groeiende onderdeel is de verkoop van noedels in Afrika.

Het bedrijf dat actief wordt met (ontbijt)granen op de Noord-Amerikaanse markt heeft een omzet van zo’n $ 2,4 miljard. In dit nieuwe bedrijf komt de focus vooral te liggen op het verbeteren van de winstmarges.

Kellogg verwacht veel van plant-based categorie

‘Plant Co.’, zoals Kellogg het plantaardige bedrijf nu tijdelijk noemt, is goed voor een omzet van $ 340 miljoen en een ebitda van $ 50 miljoen. Het paradepaardje binnen dit laatste bedrijf is het vleesvervangermerk MorningStar Farms. Volgens Kellogg zal deze onderneming een ‘aanzienlijke kans’ hebben ‘om te profiteren van sterke langetermijnvooruitzichten voor de categorie’.

Het bedrijf wordt door middel van een zogenoemde spin-off afgescheiden, maar ook alternatieven worden onderzocht, zoals een verkoop. De focus is nu nog op Noord-Amerika, maar het bedrijf heeft internationale ambities.

Volgens het voedingsbedrijf komen de onderdelen beter uit de verf wanneer ze verder gaan als drie aparte bedrijven. “Deze bedrijven hebben allemaal een aanzienlijk op zichzelf staand potentieel, en een verbeterde focus zal hen in staat stellen hun middelen beter te richten op hun specifieke strategische prioriteiten. Op zijn beurt wordt van elk bedrijf verwacht dat het meer waarde creëert voor alle belanghebbenden, en elk bedrijf is goed gepositioneerd om een nieuw tijdperk van innovatie en groei in te gaan”, aldus Steve Cahillane, CEO van het bedrijf. Kellogg verwacht dat de afsplitsingen eind 2023 rond zijn.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin