Doorgaan naar artikel

Kellogg verliest zaak over suiker in ontbijtgranen

Kellogg mag haar ontbijtgranen niet prominent in Britse winkels presenteren omdat ze te veel suiker bevatten.

Nieuws
Food
Image premium

Foto: Canva / Brad Calkins

Kellogg mag haar ontbijtgranen niet prominent in Britse winkels presenteren omdat ze te veel suiker bevatten.

De meeste producten van het Amerikaanse bedrijf worden geclassificeerd als ‘minder gezond’ en zijn daarom onderhevig aan nieuwe beperkingen.

Kellogg heeft een rechtszaak over het toepassen van de regels op haar producten bij het Britse High Court verloren. In het Verenigd Koninkrijk gelden nieuwe regels voor producten met een hoog vet-, suiker- of zoutgehalte. In winkels gelden dan beperkingen voor de presentatie van deze producten. Veel ontbijtgranen zoals Frosties of Rice Krispies liggen in kleine ‘éénhaps’ verpakkingen in Britse winkels bij of in de buurt van de kassa. Kellogg vond dat het suikergehalte ten onrechte wordt berekend over het pure product ‘omdat er altijd melk bij gaat’. Het hof vindt echter dat de nieuwe beperkingen op de promotie en verkoop van ongezonde producten, die in oktober in moeten gaan, ‘proportioneel’ zijn en dat Kellogg er geen onrechtvaardige economische schade van zal lijden.

Niet in beroep

Kellogg zal niet in beroep gaan maar is wel teleurgesteld. Directeur UK Chris Silcock: “Het is belangrijk dat de meting van ontbijtgranen zo wordt gedaan dat dat de manier waarop de meeste mensen ze eten, dus met melk, weergeeft. Door de plaatsing in supermarkten te beperken hebben mensen minder keus en zijn ze mogelijk ook duurder uit.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin