Voedingsbedrijf Kellogg ziet af van de vorig jaar aangekondigde afsplitsing van de plant-based activiteiten.
Het bedrijf maakt deze keuze gezien ‘de huidige marktomstandigheden’ en gezien het ‘een middel voor groei op lange termijn’ is. Halverwege vorig jaar maakte het Amerikaanse bedrijf bekend te willen opsplitsen in drie aparte bedrijven: één gericht op snacks en (ontbijt)granen wereldwijd, één op de Noord-Amerikaanse markt voor (ontbijt)granen en een bedrijf op de plant-based markt.
Kellogg wil de plant-based activiteiten, waaronder het merk Morningstar Farms valt, nu in het internationale snack- en ontbijtgranenbedrijf houden. Het plant-based onderdeel is goed voor 2% van de omzet van de onderneming.
Mogelijk doelt Kellogg met ‘de huidige marktomstandigheden’ op de daling in verkopen in vleesvervangers. Eén van de strategische opties die het bedrijf onderzocht, zou verkoop van de plant-based tak zijn. Verkoop van het onderdeel zou in tijden van daling echter lastiger zijn. Toch ziet het voor de lange termijn voldoende mogelijkheden voor groei.
Het voedingsbedrijf maakte het nieuws bekend met de publicatie van de jaarcijfers. De jaaromzet kwam 8% hoger uit dan in 2021. Die stijging kwam volledig door hogere prijzen te rekenen voor de producten. In alle regio’s gingen de prijzen met dubbele cijfers omhoog, terwijl het volume licht daalde. De operationele winst ging met 7% omlaag, dat had onder andere te maken met kosten voor de splitsing van het bedrijf.