Foto: Canva/Dirk Rietschel
In dit artikel
Kellogg’s heeft een rechtszaak aangespannen tegen de nieuwe Britse regels voor reclame en promotie van voedingsproducten met een hoog vet-, suiker- of zoutgehalte.
De Amerikaanse fabrikant vindt dat het suikergehalte van zijn ontbijtgranen gemeten moet worden nadat er melk op is gegoten, omdat consumenten ze normaal niet droog eten.
In het Verenigd Koninkrijk mag vanaf 1 oktober geen tv-reclame voor ongezonde voedingsproducten meer worden getoond voor 21.00 uur. Ook zijn ‘twee-voor-één’-aanbiedingen voor die producten verboden en gaan er beperkingen gelden voor de presentatie ervan in winkels. Dat geldt met name voor verpakkingen die vaak in de buurt van de kassa liggen. De regels zijn vooral bedoeld om vetzucht bij en ongezond eten door kinderen te bestrijden.
Kellogg’s: gestraft door voorschriften
Kellogg’s vindt dat zijn ontbijtgranen ten onrechte worden ‘gestraft’ door de voorschriften. Die gelden voor voedingsproducten ‘zoals ze worden geleverd’ en niet zoals mensen ze normaal gebruiken, stelt het bedrijf.
Het ministerie voor gezondheid en sociale zaken stelt dat de regels ‘een juist antwoord zijn op de schade die suiker in ontbijtgranen aanricht bij de gezondheid van mensen’.
Vetzucht kinderen halveren
Het departement wijst erop dat ontbijtgranen gemiddeld goed zijn voor 7% van de dagelijkse suikeropname door kinderen. “De promotie en reclame van minder gezonde voeding beperken, vormt een belangrijk onderdeel van de algemene strategie om vetzucht bij kinderen in 2030 gehalveerd te hebben.”